لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۰۰

آرژانتین، ایتالیا و هلند به ایران ملحق شدند


بازی اسلوواکی با بوسنی
بازی اسلوواکی با بوسنی
در ادامه مسابقات مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۴، تیم‌های ملی هلند، ایتالیا، آرژانتین، آمریکا و کستاریکا نیز جواز حضور در برزیل را کسب کردند و تعداد تیم‌های صعودکننده به ۱۰ کشور رسید. پیش از این، حضور ژاپن، ایران، کره جنوبی و استرالیا به اتفاق برزیل، میزبان مسابقات، مسجل شده بود.

۲۲ کشور دیگر باید انتخاب شوند و رقابت تنگاتنگی بین بهترین تیم‌های فوتبال جهان برقرار است. روزنامه دیلی میل بریتانیا در گزارش خود با اشاره به صعود زودهنگام ایران از تیتر «ایران آنجاست، اما انگلستان گرفتار آزمونی سخت در اوکراین» استفاده کرده است.

در منطقه آمریکای جنوبی، آرژانتین با برتری ۵ بر ۲ مقابل پاراگوئه صعودش را قطعی کرد. لیونل مسی دو بار، سرجیو آگوئرو، آنخل دی‌ماریا و ماکسی رودریگز برای تیم صدرنشین جدول گل زدند، آریل نونس و روکه سانتاکروز هم برای تیم قعرنشین.

کلمبیا که برای قطعی کردن صعودش فقط به یک امتیاز از بازی با اروگوئه نیاز داشت ۲-۰ شکست خورد، ادینسون کاوانی و کریستین استوانی دو گل اروگوئه را به ثمر رساندند. اگر اوضاع جدول تا پایان به همین شکل باقی بماند، اروگوئه در مرحله حذفی و دو بازی رفت و برگشت با اردن رویارو خواهد شد. اردنی‌ها با غلبه بر ازبکستان در ضربات پنالتی، نماینده پنجم آسیا شدند.

در منطقه کونکاکاف، آمریکا با هدایت یورگن کلینزمن ۲-۰ مکزیک را برد و راهی جام جهانی شد. کستاریکا هم با تساوی در زمین جامائیکا توانست مسافر برزیل شود.

در اروپا که تیم‌های اول هر گروه به طور مستقیم راهی جام جهانی شده و تیم‌های دوم در مرحله حذفی با هم رویارو خواهند شد، در گروه A بلژیک با ۲۲ امتیاز، تقریباً صعود خود را قطعی کرده و کرواسی ۱۷ امتیازی هم دوم است.

در گروه B ایتالیا با برتری ۲-۱ مقابل جمهوری‌ چک صعود کرد. ابتدا لیبور کوچاک چک را جلو انداخت، اما ایتالیا توسط جورجو کیه‌لینی و ماریو بالوتلی جبران کرد.

دانمارک که در بازی رفت و در خانه با ۴ گل، شکستی حیرت‌انگیز را از ارمنستان متحمل شده بود، توانست در ایروان این تیم را با گل دانیل اگر از روی نقطه پنالتی مغلوب کند و همچنان شانس کسب رتبه دوم را داشته باشد. بلغارستان هم مالت را شکست داد تا جایگاهش را در رده دوم از دست ندهد.

در گروه C سوئد به سختی با تک‌گل دقیقه یک زلاتان‌ابراهیموویچ قزاقستان را مغلوب کرد. آلمان صدرنشین این ‌گروه نیز موفق شد ۳-۰ جزایر فارو را شکست دهد. اتریش با گل دیوید آلابا بر ایرلند چیره شد. بازی سوئد و اتریش که به میزبانی اسکاندیناویایی‌هاست، تکلیف تیم دوم این گروه را رقم خواهد زد.

در گروه D هلند با ۲ گل روبین فان پرسی آندورا را پشت سر گذاشت و بدون حتی یک شکست راهی جام جهانی شد. ترکیه با همین نتیجه رومانی را در بخارست شکست داد. مجارستان هم ۵ بر یک تیم استونی را در هم کوبید. تیم دوم از بین مجارستان، ترکیه و رومانی انتخاب خواهد شد.

در گروه E سوئیس صدرنشین با هدایت اوتمار هیتسفلد موفق شد با پیروزی ۲-۰ بر نروژ خود را به جام جهانی نزدیک کند. اسلوونی با دو گل قبرس را شکست داد و ایسلند از سد آلبانی گذشت. غیر از قبرس، بقیه تیم‌های این گروه، شانس دوم شدن دارند.

در گروه F لوکزامبورگ ۳ بر ۲ ایرلند شمالی را برد و اولین پیروزی‌اش را جشن گرفت. روسیه نیز اسرائیل را شکست داد تا صدر جدول را از دست ندهد. روسیه ۱۸ امتیاز دارد و پرتغال ۱۷ امتیاز، هر دو تیم نیز بازی‌های آسانی پیش رو دارند. روسیه با هدایت فابیو کاپلو باید در زمین آذربایجان و لوکزامبورگ برای کسب شش امتیاز و صعود مستقیم تلاش کند.

پرتغال هم دو بازی خانگی با اسرائیل و لوکزامبورگ دارد. همبازیان کریس رونالدو امیدوار به کسب هر شش امتیاز و لغزش احتمالی روس‌ها در باکو هستند. در غیر این صورت، این تیم باید مهیای مرحله حذفی شود که نتایجش غیر قابل پیش‌بینی است.

در گروه G که در قیاس با بقیه گروه‌ها خبری از ابرقدرت‌ها نیست، بوسنی و هرزگوین موفق شد اسلوواکی را شکست دهد تا همچنان در صدر بماند. یونان نیز لتونی را تسلیم کرد تا با تفاضل گل در رده دوم باقی بماند. بقیه تیم‌های این گروه حذف شده‌اند و دو بازی آینده، سرنوشت‌ساز خواهد بود.

در گروه H اوکراین در خانه با انگلیس به تساوی بدون گل رسید. انگلیس صدرنشین است، اما اوکراین، مونته‌نگرو و لهستان هم شانس صعود مستقیم را دارند.

در گروه I که اسپانیا استراحت داشت و بازی دوستانه‌ای با شیلی برگزار کرد، فرانسه موفق شد ۴-۲ بلاروس را مغلوب کند و مانند اسپانیا ۱۴ امتیازی شود. با این تفاوت که اسپانیا یک بازی کمتر انجام داده و بخت اصلی برای صعود مستقیم است. بقیه تیم‌ها حذف شده‌اند.
XS
SM
MD
LG