لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۵۵

لغو دوباره اردوی تیم ملی فوتبال به دلیل «مشکلات مالی»


فدراسیون فوتبال ایران اعلام کرد که برای دومین بار پیاپی، اردوی آماده‌سازی تیم ملی فوتبال ایران در پرتغال را به خاطر مشکلات مالی لغو کرده است. این در حالی است که هماهنگی برای تهیه بلیت هواپیما، محل اقامت و برگزاری بازی دوستانه با تیم‌ها در این کشور انجام شده بود.

اردوی نخست در پرتغال قرار بود در نیمه دوم مردادماه سال جاری برگزار شود و ایران نیز در دیداری دوستانه مقابل تیم ملی گابون قرار بگیرد. اما ناتوانی فدراسیون ایران در تامین مخارج سفر باعث شد در آن مقطع از معدود کشورهای صاحب فوتبال جهان باشد که در «روز فیفا» مسابقه‌ای برگزار نکرد.

در پی لغو اردوی اول، قرار شد این اردو از یازدهم شهریور برپا شود. فدراسیون فوتبال شیلی نیز درخواست برگزاری بازی با ایران را برای ۱۹ شهریور که روز فیفا محسوب می‌شود، رسماً ارائه کرده بود.

اما ایران اعلام کرده است توان تامین هزینه ۳۰۰ هزار دلاری این اردو را ندارد. حال علی کفاشیان، رئیس این فدراسیون، نزد صالحی امیری سرپرست جدید وزارت ورزش رفته تا مشکلات مالی فوتبال را با او در میان بگذارد.

جواد نکونام با ابراز تاسف از لغو اردوی تیم ملی به خبرنگاران گفت: «همه آرزو داشتند به جام جهانی برویم اما حالا یکی یکی اردوها لغو می‌شود. خدا را شکر بازی با تایلند رسمی است و آن را نمی‌توانند لغو کنند! اگر تا جام جهانی بازی‌های تدارکاتی خوبی نداشته باشیم نباید هیچ توقعی از ما داشته باشید.»

کاپیتان تیم ملی ایران می‌گوید: «مسئولان باید نتایج را گردن بگیرند. وعده‌ها عملی نشده، در حال درجا زدن هستیم و حتی رو به عقب می‌رویم. همه آرزو دارند به جام جهانی بروند تا امکانات‌شان بیشتر شود، اما ما برعکس امکانات دارد کمتر می‌شود. فکر می‌کنم اگر شرایطش وجود داشت حتی انصراف هم می‌دادیم!»

اما واکنش‌ها به لغو اردو فقط شامل بازیکنان تیم ملی نمی‌شود. محمود کریمی مربی سپاهان اصفهان در این باره گفت: وقتی پای منافع ملی در میان است باید درخواست سرمربی تیم ملی را اجابت کنیم. این زشت است که به خاطر مسائل مالی اردوی ما لغو شود.

محمدرضا پهلوان دبیر سابق فدراسیون فوتبال با اشاره به دوران مسئولیت خودش گفته است که فدراسیون می‌تواند برای پیشبرد برنامه‌های خودش پول قرض بگیرد و پس از آن که فیفا پول پاداش صعود به جام جهانی را داد، بدهی‌ها را پرداخت کند. این همان کاری است که دادکان می‌کرد.

اما علی کفاشیان این روش را نمی‌پسندد. او می‌گوید: «پاداشی که از فیفا خواهیم گرفت برای جام جهانی آینده است و باید در تیم‌های پایه هزینه شود. من نمی‌توانم پول آینده را پیش‌خور کنم. هزینه اکنون تیم ملی باید الان فراهم باشد و تیم ملی از هزینه‌های خودش استفاده کند.»

مشکلات مالی یا تمایل سازمان لیگ؟

ماجرای لغو اردوی تیم ملی بازتابی گسترده در رسانه‌های مکتوب و مجازی ورزشی در ایران داشته است. غیر از مصاحبه‌هایی که از چهره‌های ورزشی منتشر می‌شود، خود رسانه‌ها نیز در قبال این قضیه موضع گرفته‌اند.

فارس‌نیوز نوشته است: «باید گفت فوتبال در ایران این‌قدر بی‌عرضه شده که نمی‌تواند گلیم خود را بیرون بکشد یا مسئولان ما چندان موضوع را جدی نگرفته‌اند. چطور باشگاهی مثل استقلال می‌تواند در اوج نداری راهی اردوی اوکراین شود، اما فدراسیون فوتبال قادر نیست منابع مالی برای برگزاری اردو را فراهم کند؟»

برخی رسانه‌ها هم تمایل فدراسیون و برخی مسئولان در سازمان لیگ برای برپا نشدن این اردو را مطرح کرده‌اند. با این استدلال که فدراسیون فوتبال برای نرفتن جواد نکونام به لیگ امارات و تداوم حضورش در باشگاه استقلال حاضر بود هزینه کند، حال چگونه از تامین هزینه‌های خودش عاجز است؟

باشگاه استقلال از جمله مخالفان برپایی اردو در پرتغال بود. سرمربی این تیم پس از بازی با بوریرام تایلند، رسماً اعلام کرد مخالف همراهی بازیکنان تیمش با تیم ملی است. این باشگاه پیش از این هم با حضور بازیکنانش در مسابقه دوستانه با شیلی مخالفت کرده بود.

اگر قرار بود تیم ملی بدون ملی‌پوشانی نظیر نکونام، خسرو حیدری، پژمان منتظری، امیرحسین صادقی و هاشم بیک‌زاده به اردوی پرتغال برود، سایر تیم‌ها از جمله سپاهان و پرسپولیس نیز با اعزام ملی‌پوشان خود مخالفت می‌کردند. ابعاد این ماجرا چنان واضح است که فرضیه دخیل بودن مشکلات مالی برای لغو اردو را سست جلوه می‌دهد.
XS
SM
MD
LG