لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۰۰

مخترع شبکه جهانی وب، در دفاع از نیاز به منشور حقوق اساسی


تیم برنرز لی، مخترع اینترنت
تیم برنرز لی، مخترع اینترنت
تیم برنرز لی، مخترع شبکه جهانی وب، روز چهارشنبه، ۲۱ اسفند، گفت که پس از افشای شنود و جاسوسی گسترده در مورد ارتباطات مردم توسط دولت‌ها برای محافظت از آزادی بیان و حقوق کاربران شبکه جهانی اینترنت به یک «منشور کبیر» حقوق اساسی نیاز هست.

به گزارش خبرگزاری رویترز، تیم برنرز لی در بیست و پنجمین سالگرد اختراع شبکه اینترنت گفت که برای تضمین معیارها و ارزش‌های بنیادی شبکه اینترنت به منشوری شبیه به «مگنا کارتا» (فرمان کبیر پادشاه انگلستان که در دفاع از حقوق شهروندی در قرن سیزدهم میلادی صادر شد) نیاز هست.

از زمان افشاگری‌های ادوارد اسنودن، کارمند سابق نهادهای امنیتی آمریکا، در مورد شنود و کنترل تماس‌های تلفنی و اینترنتی مردم توسط ارگان‌های اطلاعاتی آن کشور، موضوع آزادی بیان و حریم خصوصی کاربران روی شبکه اینترنت مورد توجه زیادی قرار گرفته است.

اعمال فشارها در انتقاد از این روش نهادهای امنیتی آمریکا و به‌خصوص ادعاهای مربوط به جمع‌آوری اطلاعات مردم از شبکه‌های اجتماعی در نهایت باعث شد که باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، انجام اصلاحاتی در روش کار نهادهای امنیتی آمریکا را اعلام کرده و کنترل مکالمات و ارتباطات رهبران و مقامات دولت‌های دوست و متحد آمریکا را ممنوع کند.

تیم برنرز لی، مخترح اینترنت و کارشناس بریتانیایی ارتباطات مدرن، هشدار داد که افزایش سانسور و کنترل اینترنت در کشورهایی نظیر چین به حدی است که آینده دموکراسی را به مخاطره انداخته است.

او در مصاحبه‌ای با شبکه خبری بی‌بی‌سی گفت: «آیا ما می‌خواهیم به همین وضعیت ادامه داده و به دولت‌ها اجازه دهیم که کنترل خود را افزایش دهند؟ یا این که تلاش کنیم که یک قانون یا منشور اساسی و جهان‌شمول برای حفاظت از شبکه اینترنت تنظیم کنیم؟ اکنون اینترنت به بخش بسیار مهمی از زندگی همه مردم بدل شده و می‌توان آن را با اهمیت حقوق بشر یکسان دانست.»

آقای برنرز لی ضمن پذیرش این که دولت‌ها برای مبارزه با جرائم و خلافکاران باید قدرت و امکانات کافی داشته باشند تاکید کرد که فعالیت نهادهای امنیتی آمریکا و بریتانیا در زمینه کنترل و جمع‌آوری اطلاعات مردم باید شفاف‌تر باشد و تحت نظارت دقیق‌تری قرار بگیرد. وی افزود این شفافیت و کنترل عمومی باید در مورد هر نهاد و موسسه‌ای که به اطلاعات مردم دسترسی دارد اجرا شود.

خبرگزاری رویترز یادآوری می‌کند که آقای برنرز لی از ادوارد اسنودن حمایت کرده و اقدام وی در افشای روش‌های جاسوسی گسترده نهادهای امنیتی آمریکا را «در خدمت منافع عمومی» توصیف کرده است.

تیم برنرز لی و نهاد مستقلی به نام «ورلد واید وب کنسرسیوم» که موسسه‌ای بین‌المللی با هدف ارتقای قابلیت و توانایی‌های شبکه اینترنت است، در یک کارزار مشترک امسال را به عنوان سال مبارزه و تلاش برای تصویب یک منشور اساسی برای استفاده از اینترنت در هر کشور اعلام کرده‌اند.

او در بخشی از مصاحبه خود با روزنامه بریتانیایی گاردین گفت: «حقوق همه ما از جهات و به اشکال گوناگون هر روزه نقض می‌شود. خطر اصلی در این است که ما به این وضعیت عادت کنیم. به همین خاطر من می‌خواهم از مناسبت بیست و پنجمین سال اختراع شبکه اینترنت استفاده کنم که همه ما با تلاش خود بتوانیم کنترل این شبکه را به دست خود گرفته و خود ما تعیین کنیم که برای ۲۵ سال آینده شبکه اینترنت را به چه شکل می‌خواهیم.»
XS
SM
MD
LG