لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۳۷

ارتش آمریکا در پی فناوری ارتباط مغز با کامپیوتر


ارتش آمریکا به دنبال یک فناوری است که به کمک آن بتواند مغز سربازان را به طور مستقیم به کامپیوتر متصل کند.

به گزارش روزنامه بریتانیایی گاردین، بخش فناوری پیشرفته وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون، پرده از برنامه تحقیقی تازه‌ای به نام «طراحی سیستم برای مهندسی عصبی» برداشته است.

هدف این برنامه طراحی و ساخت افزونه‌ای است که توسط آن سیستم عصبی انسان به طور مستقیم به کامپیوتر وصل شود.

اما رابطی که بتوان مغز انسان را به یک سیستم کامپیوتری وصل کند، موضوع تحقیق تازه‌ای نیست.

سال‌هاست که در داستان‌های علمی‌خیالی از قابلیت‌هایی که ممکن است اتصال مغز انسان به کامپیوتر از آن بهرمند شود صحبت می‌شود، اما پیشرفت فناوری روبوتی به اندازه داستان‌های علمی‌خیالی سریع نبوده و هنوز راه زیادی تا به حقیقت پیوستن این داستان‌ها باقی است.

فیلیپ آلودا، یکی از مدیران بخش فناوری ارتش آمریکا، می‌گوید که امروزه بهترین فناوری که در زمینه رابطه بین مغز انسان و کامپیوتر داریم مثل این است که دو ابرکامپیوتر را به وسیله یک مودم قدیمی اینترنت به هم وصل کرده باشیم. اما اگر بتوانیم ابزارهای کارمان را پیشرفته کنیم، می‌توانیم به این ارتباط شکلی حقیقی ببخشیم.

به گزارش وب‌سایت بخش تحقیقات پیشرفته ارتش آمریکا، از برنامه‌های بالقوه این پروژه ساخت ابزاری خواهد بود که به مغز این توانایی را می‌دهد که صداهایی را که برای انسان قابل شنیدن نیست بشنود یا در فضایی که چشم انسان قادر به دیدن نیست، به تحلیل تصاویر اطراف بپردازد.

فناوری‌های موجود در زمینه ارتباط مغز انسان با کامپیوتر قادر به اتصال صد تا هزار سلول عصبی به کامپیوتر هستند، اما این برنامه تازه قصد دارد نه تنها این تعداد را افزایش دهد، بلکه با کم کردن صداهای جانبی، بر کیفیت این ارتباط هم اضافه کند.

اما پروژه‌ای از این دست به همکاری نزدیک دانشمندان متخصص مغز و اعصاب، زیست‌شناسان، مهندسان الکترونیک، مهندسان پزشکی و... نیازمند است. هر محصول نهایی باید زیر نظر پزشکان بر روی انسان آزمایش شود.

با آن که پروژه‌های این مرکز قرار است در ابتدا به خدمت ارتش آمریکا درآید، اما نتایج آن در نهایت در اختیار عموم قرار خواهد گرفت.

XS
SM
MD
LG