لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۰

ویرانی؛ در حاشیه به توپ بستن روستاهای کردنشین


گروه پ کا کا برای تشکیل کشور مستقل کردستان در مناطق کردنشین در ترکیه مبارزه می کند.
گروه پ کا کا برای تشکیل کشور مستقل کردستان در مناطق کردنشین در ترکیه مبارزه می کند.

زن کردی که رو به روی خانه اش ايستاده بود، در ميان طنين دوردست انفجار، به بقايای نيم سوخته باغ انگور و آلوی پدرش اشاره می کند و می گويد: «هفته پيش، روزی که ۲۰ خمپاره و توپ، پشت سر هم به روستای ما شليک شد، روز خيلی بدی بود. اشک می ريختيم و از خدا می خواستيم از ما در برابر بمب های جمهوری اسلامی ايران محافظت کند.»


سروا ابراهيم ۳۳ ساله، يکی از معدود روستاييانی که در دهکده «مردو» واقع در ۴۰ کيلومتری مرز ايران باقی مانده، در ادامه به آسوشيتدپرس می گويد: «با وجود شليک توپخانه، من تا آخر در دهکده ام می مانم.»


نيروهای جمهوری اسلامی ايران، از هفته ها پيش متهم به بمباران مناطق مرز غربی خود با عراق شده اند؛ عملياتی که به گفته مقامات ايرانی عليه پژاک صورت می پذيرد.


پژاک شاخه ايرانی حزب کارگران کردستان ترکيه (پ کا کا) است که برای استقلال مناطق کردنشين مبارزه مسلحانه می کند.


اين گروه که از سوی اتحاديه اروپا، آمريکا، ترکيه و ايران يک ارگان تروريستی محسوب می شود، به گفته ايران در مناطق مرزی عراق مستقر است و حملات خود در خاک ايران را از آنجا هدايت می کند.


عمليات اخير ايران در مناطق مرزی با هدف سرکوب پژاک، که در بسياری موارد به داخل خاک عراق نيز کشيده می شود، مورد انتقاد مقامات عراقی، از جمله هوشيار زيباری وزير خارجه قرار گرفته است.


وی به ايران هشدار داده است که اين حملات می تواند بر روابط حساس تهران – بغداد تاثير منفی بر جای گذارد.


  • «پس از سه هفته شليک توپخانه جمهوری اسلامی، هيچ يک از مواضع ما نابود نشده و حتی يک تن از اعضای گروهمان زخمی هم نشده است.» یکی از اعضای پژاک

اين حملات، به گفته منابع کرد، بيش از آنکه بتواند مواضع اعضای پژاک را نابود کند، ساکنان غير نظامی روستاهای مرز را هدف قرار داده است.


آری ياشير يکی از اعضای گروه پژاک، پس از نشان دادن چند روستا به خبرنگار آسوشيتد پرس می گويد: «پس از سه هفته شليک توپخانه جمهوری اسلامی، هيچ يک از مواضع ما نابود نشده و حتی يک تن از اعضای گروهمان زخمی هم نشده است.»

به گفته عثمان حاجی محمود وزير کشور حکومت منطقه ای کردستان عراق، حدود ۴۵۰ خانواده از ۲۰ روستا بر اثر اين آتشباری ها مجبور به ترک محل زندگی خود شده اند.


اين حمله ها همچنين دولت عراق را برآن داشته تا با فراخواندن سفير جمهوری اسلامی در بغداد، يادداشت اعتراضی را به دست وی برساند.


اما زندگی کردهای ساکن مناطق مرزی سالهاست که در جنگ می گذرد؛ از سرکوب حکومت صدام گرفته تا جنگ هشت ساله ايران و عراق، و اکنون پيکار جمهوری اسلامی با آنچه تروريسم منطقه ای خوانده می شود.


«ما قربانی يک کشمکش بی پايان هستيم.»


اين را عبدالله واسو ابراهيم که اخيرأ با خانواده ۱۰ نفری خود از روستای محل سکونتشان گريخته، به آسوشيتد پرس می گويد.


وی ادامه می دهد: «خانه ام ۵ بار ويران شده و آن را از نو ساخته ام. بگذار اين بار هم دفعه ششم باشد.»


XS
SM
MD
LG