لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۳۹

احمدی‌نژاد تحریم‌های بین‌المللی را «زشت» خواند


رئیس جمهوری ایران می گوید، فکر ایجاد مانع در برابر پیشرفت ایران با تحریم «خیالی بچگانه و اشتباهی بزرگ» است
رئیس جمهوری ایران می گوید، فکر ایجاد مانع در برابر پیشرفت ایران با تحریم «خیالی بچگانه و اشتباهی بزرگ» است
محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور ایران، روز جمعه به هنگام افتتاح رسمی یک پروژه گاز طبیعی در عسلویه در جنوب ایران تحریم‌های بین‌المللی علیه تهران را «حرکات بچگانه و زشت» خواند.

آقای احمدی‌نژاد در حالی درباره این تحریم‌ها اظهارنظر کرده است که روز پنج‌شنبه باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، در پیامی به کنگره این کشور، ضمن اشاره به این که ایران همچنان «خلاف منافع آمریکا در منطقه خاورمیانه عمل می‌کند»، تحریم‌های آمریکا علیه ایران را یک سال دیگر تمدید کرد.

رئیس جمهور ایران که در مراسم بهره‌برداری از مراحل ۹ و ۱۰ میدان گازی پارس جنوبی سخن می‌گفت اشاره کرد که فکر ایجاد مانع در برابر پیشرفت ایران با تحریم «خیالی بچگانه و اشتباهی بزرگ» است.

باراک اوباما دلیل تمدید تحریم‌ها علیه ایران را آن دانسته است که ایران همچنان برای امنیت ملی، سیاست خارجی و اقتصاد ایالات متحده «تهدیدی استثنایی» محسوب می‌شود.

آقای اوباما همچنین از زمان رسیدن به قدرت در واشینگتن هشدار داده است که در صورت عدم توقف غنی‌سازی اورانیوم در ایران تحریم‌های بیشتری دامن‌گیر تهران خواهد شد.

اما تهران تا کنون از توقف غنی‌سازی سر باز زده و مکرراً اعلام کرده است که تحریم‌های سازمان ملل و آمریکا اثر منفی بر ایران نداشته است.

این در حالی است که خبرگزاری رویترز از قول تحلیل‌گران ایرانی و خارجی می‌گوید پس از افت شدید قیمت نفت و رسیدن آن به زیر ۵۰ دلار ایران گرفتار مشکلات اقتصادی عمده‌ای شده است.

میدان پارس جنوبی بزرگ‌ترین ذخیره گازی ایران است و ایران را پس از روسیه از نظر منابع گازی در مرتبه دوم جهان قرار می‌دهد، اما تهران به دلیل تحریم‌ها نتوانسته است دست به صادرات گسترده از این میدان بزند.

در سال ۲۰۰۸ ميلادی و با تصويب سومين قطعنامه تحريمی عليه برنامه هسته‌ای ايران، چندين شرکت نفتی از جمله شرکت بريتانيايی-هلندی رويال داچ شل، اينپکس ژاپن، استات اويل نروژ و توتال فرانسه از ايران رفته يا افزايش سرمايه‌گذاری خود را متوقف کردند.

ایران نیز هفته گذشته اعلام کرد که شرکت توتال به دليل تحريم شدن ايران نمی‌تواند در مرحله ۱۱ توسعه ميدان پارس جنوبی حضور فعال داشته باشد و به همين دليل «سهم رهبری طرح از شرکت توتال به شريک جديد» منتقل می‌شود.
XS
SM
MD
LG