لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۰۸

احمدی نژاد: نظام بازار آزاد به شكست كامل رسيده است


رهبران اکثر کشورهای اروپايی و آمريکا در کنفرانس دوحه که توسط دبير کل سازمان ملل متحد و مقام‌های قطرترتيب داده شده، حضور ندارند. (عکس: فارس)
رهبران اکثر کشورهای اروپايی و آمريکا در کنفرانس دوحه که توسط دبير کل سازمان ملل متحد و مقام‌های قطرترتيب داده شده، حضور ندارند. (عکس: فارس)

محمود احمدی‌نژاد روز شنبه در کنفرانس بين‌المللی «تأمين مالی برای توسعه» در دوحه خواستار ایجاد نظام بانکی برگرفته از معنویت و بدون ربا شد.


کنفرانس بين‌المللی «تأمين مالی برای توسعه» روز شنبه با حضور دبيرکل سازمان ملل متحد، ریيس کميسيون اتحاديه اروپا و سران چند کشور ديگر از جمله ايران، فرانسه و زيمباوه، کارخود را در دوحه، پايتخت قطر، آغازکرد.


اين کنفرانس سه روزه که رياست آن را شيخ حمد بن خليفه آل ثانی، امير قطر بر عهده دارد، با سخنرانی بان کی مون دبير کل سازمان ملل افتتاح شد.


در اين کنفرانس که به منظور يافتن راه‌های تأمين منابع مالی برای پيشرفت اقتصادی کشورهای در حال توسعه، و مبارزه با فقر جهانی برگزار می‌شود، سران کشورهای مختلف جهان سخنرانی می‌کنند.


به گزاش خبرگزاری‌ها، آقای احمدی‌نژاد در سخنان خود آمریکا را مسئول بحران مالی جهان دانسته و گفت: «فقط بدهی‌ها و سوء استفاده‌های دولت آمریکا کافی است تا همه جهان را با بحران روبه‌رو کند.»


رییس جمهوری ایران در این سخنان خود خطاب به بانکی مون، دبیر کل سازمان ملل گفت: جمهوری اسلامي ايران آمادگی دارد جهت تبيين موارد مطرح شده اقدام و همچنين در طراحی نظام عادلانه اقتصادی با همه دولت‌ها و مجامعی كه به عدالت و رفاه ملت‌ها می‌انديشند همكاری نمايد.


رهبران اکثر کشورهای اروپايی و آمريکا در کنفرانس دوحه که توسط دبير کل سازمان ملل متحد و مقام‌های قطرترتيب داده شده، حضور ندارند.


از کشورهای غربی تنها خوزه مانوئل باروسو ریيس کميسيون اتحاديه اروپا و نيکلا سرکوزی رئيس جمهوری فرانسه در اين نشست شرکت کرده‌اند.


بنا بر تخمين بانک جهانی ،در حدود ۴۰ ميليون نفر در سال ۲۰۰۹ بر اثر بحران مالی فعلی در جهان، به زير خط فقر رانده می شوند.

به گزارش رويترز، غيبت کشورهای کليدی و ثروتمند در اين کنفرانس، نشان می‌دهد که افزايش بحران اقتصادی و مالی در جهان، از تمايل آنها برای کمک به کشورهای در حال توسعه و سازمان‌های امدادرسانی کاسته شده است.


بنا بر تخمين بانک جهانی، در حدود ۴۰ ميليون نفر در سال ۲۰۰۹ بر اثر بحران مالی کنونی در جهان، به زير خط فقر رانده می‌شوند. از همين رو در ماه جاری ميلادی سازمان ملل متحد درخواست ۷ ميليارد دلار، برای کمک به پروژه‌های بشردوستانه کرده است.


در کنفرانس بين‌المللی «تأمين مالی برای توسعه» دوحه، قرار است همچنين درباره بحران اقتصادی موجود در جهان و يافتن راهکارهايی برای رفع آن - از جمله پيشنهادهای مقام‌هالی قطر در اين مورد - گفت و گو خواهد شد.


ايران و قطر


خبرگزاری مهر ایران نیز گزارش می‌دهد قرار است محمود احمدی نژاد که به دعوت امير قطر در اين نشست حضور يافته، علاوه بر سخنرانی در اين کنفرانس با مقام‌های ارشد قطر ديدار کرده و در مورد گسترش روابط سياسی و اقتصادی دو کشور و مسائل خاورميانه، با آنها گفت و گو کند.


برپایه این گزارش انتظار می رود همکاری در مورد گاز از محورهای اين گفت و گوی دوجانبه باشد. ايران و قطر در ذخاير ميدان گازی پارس جنوبی شريک هستند.


به گزارش خبرگزاری‌های داخلی، کشورهای ايران، قطر و روسيه در مهرماه سال جاری، توافق نامه‌ای را به نام «اتحاد سه جانبه گازی» امضا کرده‌اند که هدف آن جلوگيری از کاهش قيمت گاز در بازارهای جهانی عنوان شده است. اين سه کشور در حدود ۶۰ درصد از منابع گازی جهان را در دست دارند.


کنفرانس دوحه دوم دسامبر (۱۱ آذر) به کار خود پايان می‌دهد.


XS
SM
MD
LG