لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۵۲

بازگشت آرش کمانگیر به کاخ سعدآباد


آرش کمانگیر، اثر: هدا حدادی
آرش کمانگیر، اثر: هدا حدادی

کار بازسازی تنديس آرش کمانگير، يکی از مجسمه هايی که پيشتر در مجموعه فرهنگی تاريخی سعدآباد تهران جای داشت، قرار است تا يک ماه ديگر به پايان برسد.


نعمت الله کيکاووسی، معاون فرهنگی مجموعه سعدآباد، درباره نصب مجسمه آرش کمانگير به خبرگزاری ميراث فرهنگی گفت: «اين مجسمه در مراحل پايانی به سر می برد و تا يک ماه ديگر ساخت آن به اتمام می رسد تا در فضای سبز مقابل کاخ موزه سعد آباد نصب شود.»

مسئولان مجموعه سعدآباد پيشتر اعلام کرده بودند مجسمه هايی که در گذشته در بناها و فضای باز کاخ سعدآباد وجود داشتند، اما ديگر اثری از آنها نيست بازسازی خواهند شد.


روشن نيست که مجسمه های مجموعه فرهنگی سعدآباد در چه زمانی و به چه دليلی از دست رفته و ناپديد شده اند.

اين مجسمه ها قرار است از روی عکس های قديمی شناسايی و با کمک يکی از سازندگان آنها که هنوز زنده است، بازسازی شوند تا بار ديگر در جايگاه های خود قرار بگيرند.

پيکره آرش کمانگير نيز يکی از همين تنديس ها است که به بلندی چهار متر و با نظارت تنها پيکره ساز بازمانده از آفرينندگان اين تنديس ها در دست ساخت است.


به گفته افشين کرمی، مدير کاخ - موزه سعدآباد، اعظمی پور از مجسمه سازانی است که در سال ۱۳۱۶ هجری شمسی تعدادی از اين مجسمهها را ساخته بود و از اين رو برای بازسازی دوباره مجسمه ها، از او کمک گرفته می شود.

نام کوچک اين مجسمه ساز بازگو نشده و تنها نام خانوادگی او – اعظمی پور - ذکر شده است.


به گفته افشين کرمی، مدير کاخ - موزه سعدآباد، اعظمی پور از مجسمه سازانی است که در سال ۱۳۱۶ هجری شمسی تعدادی از اين مجسمهها را ساخته بود و از اين رو برای بازسازی دوباره مجسمه ها، از او کمک گرفته می شود.


شماری از مجسمه های ناپديد شده در مجموعه سعدآباد، تنديس هايی از سربازان هخامنشی بوده اند.

مجموعه فرهنگی سعدآباد که پس از انقلاب سال ۱۳۵۷ تبديل به موزه شد، پيش از آن يکی از کاخ های محمدرضا شاه پهلوی به شمار می رفت.

بر اساس روايات اساطيری، در کشاکش يکی از جنگ های ايران و توران که دو سپاه نتوانستند کاری در برابر يکديگر از پيش ببرند، بر آن شدند تا از ميان ايرانيان که در محاصره تورانيان بودند، يک تن با پرتاب تيری مرز ميان دو کشور را تعيين کند.


ارخشای اوستايی يا آرش که برای اين کار بپاخاست، تيری را از فراز يکی از چکادهای ايران پرتاب کرد که روايت آن به شکل های گوناگون در تير يشت اوستا، رزمنامه ها و متون تاريخی ايرانی بازگو شده و اين داستان اساطيری، الهام بخش آثاری در ادبيات و هنر معاصر ايران بوده است.


بر اساس همین افسانه تاریخی، آرش در پی پرتاب همين تير که پهناوری سرزمين ايران را همراه آورد، در دم جان سپرد.


XS
SM
MD
LG