لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۰۶

دبیرکل سازمان ملل به اسراییل می رود


U.S. -- UN Secretary-General Ban Ki-moon addresses the 31st Annual United Nations International School/United Nation (UNIS/UN) Conference on "Global Warming" at UN headquarters in New York, 01Mar2007
U.S. -- UN Secretary-General Ban Ki-moon addresses the 31st Annual United Nations International School/United Nation (UNIS/UN) Conference on "Global Warming" at UN headquarters in New York, 01Mar2007
وزارت دفاع اسراييل اعلام کرد که روز شنبه، همزمان با ورود بان کی مون، دبير کل سازمان ملل متحد به تل آويو، امير پرتز، وزير دفاع اين کشور به فرودگاه خواهد رفت تا ضمن استقبال از آقای بان، با وی در همان محل مذاکره کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه دبير کل سازمان ملل متحد همچنين در نخستين سفر خود به منطقه، روز يکشنبه در شهر رام الله در کرانه غربی، با محمود عباس، رييس تشکيلات خودگردان فلسطينی، ديدار خواهد کرد.

وی پس از اين ديدار به اروشليم بازخواهد گشت تا با کاندوليزا رايس، وزير امور خارجه آمريکا که برای سومين بار در سال جاری ميلادی به خاورميانه سفر کرده، ملاقات کند.

به گزارش خبرگزاری ها، بان کی مون، روز دوشنبه و پيش از سفر به اردن و عربستان سعودی، با ايهود المرت، نخست وزير اسراييل نيز ديدار خواهد کرد.

نخستين سفر دبير کل جديد سازمان ملل متحد به خاورميانه بعد از رفتن به بيروت و ملاقات با فواد سنيوره، نخست وزير لبنان و نبيه بری، سخنگوی پارلمانی اپوزیسيون دولت لبنان، به پايان خواهد رسيد.

رايس در خاورميانه

به گزارش آسوشيتد پرس، کاندوليزا رايس، وزير امور خارجه آمريکا نيز در جريان سفر اخير خود به منطقه، با مقام های رسمی مصر و اردن ديدار کرده تا درباره «گفت و گوهای آتی برای مذاکرات صلح» با آنها رايزنی کند.

کشورهای عربی از آمريکا خواسته بودند تا برای روند صلح خاورميانه کار جدی تری انجام دهد و به گفته ناظران اوضاع خاورميانه، به نظر می رسد اين درخواست از سوی دولت جورج بوش پذيرفته شده است.

کاندوليزا رايس پيش از حضور در مصر در توقفی کوتاه در شانون در ايرلند، به خبرنگاران گفت: «روند تعقيب مذاکرات صلح خاورميانه کاری بسيار پرانرژی است و کمک و همکاری دسته جمعی می طلبد.»

در ميان کشورهای عربی، مصر و اردن با اسراييل رابطه برقرار کرده اند اما ديگر کشورهای عربی، برقراری رابطه با اسراييل را به آرام شدن و مشخص شدن وضعيت فلسطين منوط کرده اند.

خانم رايس پيش از اجلاس سران اتحاديه عرب که قرار است در روز چهارشنبه در عربستان سعودی و با حضور بان کی مون، دبير کل سازمان ملل متحد، برگزار شود، انجام شده است.

وزير خارجه آمريکا گفت: «در اين مقطع، برگزاری اين اجلاس بسيار مهم است و بايد فرصتی فراهم شود تا بار ديگر سران عرب بر موارد همکاری و گفت و گو برای صلح فراگير گفت و گو کنند.»

سفر خانم رايس پيش از اجلاس سران اتحاديه عرب است که قرار است در انتهای ماه جاری در عربستان سعودی برگزار شود.

پيشتر اخباری منتشر شده بود که رايس تقاضا کرده برخی تغييرات در برنامه پيشنهادی اجلاس ايجاد شود. وزير امور خارجه آمريکا با تکذيب اين خبر گفت: «قصد ما اين است که تمام مسايل را در اين اجلاس حل کنيم و قصد نداريم از پيش موارد مورد گفت و گو را محدود کنيم.»

طرح صلح اعراب

طرح صلحی که اعراب برای اين اجلاس پيشنهاد کرده اند، شامل بازگشت به مرزهای سال ۱۹۶۷ و تشکيل دولت مستقل فلسطين است که پايتخت آن هم اورشليم شرقی باشد.

اسراييل در جا اين پيشنهاد را رد کرده و اعلام کرده اجازه بازگشت پناهندگان فلسطينی را نمی دهد.

اسراييل و آمريکا برای مدت ها به اين طرح بازنگشته اند و آن را طرحی می دانند که يا بايد همه آن را پذيرفت و يا آن را به کل رد کرد. خانم رايس سعی دارد اين طرح را نقطه آغازی برای گفت و گوها مطرح کند که بتوان بر سر آن به برخی توافق ها رسيد که مورد حمايت اسراييل و کشورهای عربی باشد.

وزير امور خارجه آمريکا در همين حال از احتمال ارئه طرحی مستقل از سوی آمريکا خبر داد که ممکن است برای حل مشکل مرزها طراحی شده باشد. وی به جزييات اين طرح هيچ اشاره ای نکرده است.

وی گفت: «در حال حاضر به اين فکر می کنيم که فهرستی از خواسته های دوطرف درست شود تا بتوان بر اساس آن گفت و گو کرد. اما ممکن است طرح مستقلی هم از سوی آمريکا مطرح شود که هنوز در حد طرح و بررسی است.»
XS
SM
MD
LG