لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۱۵

مردم بولیوی به اصلاح قانون اساسی «آری» گفتند


اوو مورالس، رئیس جمهور بولیوی
اوو مورالس، رئیس جمهور بولیوی
اوو مورالس، رئیس جمهوری بولیوی، روز یک‌شنبه با کسب حدود ۶۰ درصد آرای مردم در همه‌پرسی برای قانون اساسی جدید این کشور به پیروزی رسید.

بر اساس این قانون اساسی جدید، اکثریت بومی بولیوی قدرت بیشتری کسب می‌کنند، آقای مورالس می‌تواند در اواخر سال جاری دوباره در انتخابات ریاست جمهوری کاندید شود و نظارت همه‌جانبه‌تری بر اقتصاد کشور داشته باشد.

در همین حال رهبران اپوزیسیون کشور می‌گویند در همه‌پرسی زیاد عقب نمانده‌اند و علیه برخی از اصلاحات آقای مورالس فعالیت خواهند کرد.
اوو مورالس که سه سال پیش در بولیوی، فقیرترین کشور آمریکای جنوبی، به قدرت رسید در میان فقرا و بومیان کشور که قرن‌ها تبعیض را تحمل کرده‌اند محبوبیت قابل توجهی دارد.

آقای مورالس یک‌شنبه شب در سخنرانی خود که در برابر کاخ ریاست جمهوری در شهر لاپاز، پایتخت این کشور، ایراد کرد گفت: «حالا مردم حاشیه جامعه هم همان حقوقی را دارند که دیگران دارند.»

روبن کوستاس، رهبر اپوزیسیون بولیوی، با اشاره به کاهش رای مثبت مردم به اوو مورالس به خبرگزاری رویترز گفت: «رای نه ترمز احمق‌هایی را که می‌خواستند کشورمان را نابود کنند کشید.»
اوو مورالس ۴۹ ساله که خود از سرخ‌پوستان قوم آیمارا است نخستین رئیس جمهوری بومی بولیوی است و همگام با متحدان سوسیالیست خود، هوگو چاوز در ونزوئلا و رافائل کورئا در اکوآدور، دست به اصلاحات بنیادی در قانون اساسی زده است.

اما ۶۰ درصدی که روز یک‌شنبه رای «آری» به صندوق‌ها ریختند کمتر از ۶۷ درصدی است که سال گذشته در انتخابات از آقای مورالس حمایت کردند. به همین جهت منتقدان او می‌گویند می‌توانند برخی از اصلاحات او را متوقف کنند.

روبن کوستاس، رهبر اپوزیسیون بولیوی، با اشاره به کاهش رای مثبت مردم به اوو مورالس به خبرگزاری رویترز گفت: «رای نه ترمز احمق‌هایی را که می‌خواستند کشورمان را نابود کنند کشید.»

در تابستان سال گذشته، اعتراض گروه‌های اپوزیسیون در بولیوی به اصلاحات قانون اساسی به خشونت منتهی شد و حدود ۲۰ کشته بر جا گذاشت.

به دنبال این اعتراضات آقای مورالس مجبور شد از برخی از اصلاحات بنیادی مورد نظر خود از جمله بر سر کار ماندن به عنوان رئیس جمهور در چند دوره متوالی عقب‌نشینی کند.

قانون اساسی جدید به اکثریت سرخ‌پوستان بولیوی کرسی بیشتری در کنگره و نفوذ و قدرت بیشتری در نظام قضایی این کشور می‌دهد.

اوو مورالس از ۹ ایالت این کشور در چهار ایالت که بیشترین رای «نه» را به اصلاحات پیشنهادی او داده‌اند محبوبیت چندانی ندارد. جمعیت این چهار ایالت نسبتا ثروتمند را دورگه‌های بولیوی-اروپایی تشکیل می‌دهند که بخش اعظم اقتصاد کشور را در دست دارند.

بولیوی به همراه ونزوئلا از متحدان اصلی جمهوری اسلامی در آمریکای جنوبی است.

ایران به بولیوی تا یک میلیارد دلار وعده کمک و سرمایه‌گذاری داده است. ساخت یک کارخانه سیمان، کارخانه لبنیات، دو مرکز بهداشتی از جمله طرح‌هایی است که ایران می‌خواهد در بولیوی اجرا کند.

XS
SM
MD
LG