لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۱۰

«رکورد سرمایه گذاری خارجی بولیوی شکسته می شود»


مورالس امیدوار است که با کمک کشورهای نفت خیزی چون ایران و ونزوئلا، اقتصاد کشورش را نجات دهد.
مورالس امیدوار است که با کمک کشورهای نفت خیزی چون ایران و ونزوئلا، اقتصاد کشورش را نجات دهد.

اوو مورالس، رييس جمهوری بوليوی اعلام کرد که با تعهدات ايران، ونزوئلا و برزيل، سرمايه گذاری خارجی در حوزه گاز طبيعی در اين کشور به حدود يک و نيم ميليارد دلار در سال ۲۰۰۸ خواهد رسيد که بالاترين رقم در تاريخ اين کشور است.


به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، آقای مورالس گفت که بوليوی تاکنون توانسته است ۸۷۵ ميليون دلار سرمايه گذاری خارجی برای گاز طبيعی جلب کند.


انتظار می رود که بزريل، ۲۰۰ ميليون دلار ديگر به اين مبلغ بيفزايد.به گفته وی هنوز ميزان سرمايه گذاری ايران و ونزوئلا روشن نيست.


وی افزود:«مطمئنم که به زودی هيئتی از ايران برای برنامه ريزی به ويژه در صنعت هيدروکربن، به بوليوی خواهد آمد.»



یک بولیویایی که با عکس آیت الله خامنه ای به استقبال محمود احمدی نژاد رفته است.

محمود احمدی نژاد در سفر سال گذشته خود به اين کشور فقير آمريکای لاتين، قول داد که مبلغ يک ميليارد دلار در ظرف پنج سال در بخش های مختلف کشور بوليوی سرمايه گذاری کند.


اوو مورالس با هوگو چاوز رابطه بسيار نزديکی دارد و به واسطه همين رابطه، رييس جمهوری ايران نيز به بوليوی سفر کرد و وعده داد که ايران، از نظر اقتصادی از بوليوی حمايت کند.


در مهر ماه سال جاری و همزمان با سفر محمود احمدی نژاد به بوليوی، خبرگزاری آسوشيتدپرس، اين سفر را «باز کردن کيف پول ملت ايران برای بوليوی به دست احمدی نژاد» توصيف کرده بود.


محمود احمدی نژاد در آن سفر به در لاپاز، پايتخت بوليوی گفته بود: «مردم ايران و بوليوی تصميم گرفته اند که کشورهای خود را دست در دست هم بسازند.»


اوو مورالس، رييس جمهوری بوليوی از جمله کسانی است که بعد از آخرين سخنرانی محمود احمدی نژاد در مجمع عمومی سازمان ملل متحد از وی قدردانی کرد.


آقای مورالس بعد از سفر احمدی نژاد به بوليوی گفته بود: «بوليوی داشتن مناسبات ديپلماتيک با کشورهای آمريکای لاتين، اروپا، افريقا و خاورميانه را حق خود می داند.»


آلکس کونتريراس، سخنگوی رياست جمهوری بوليوی نيز درباره کمک های ايران به بوليوی گفته بود: «در سفر محمود احمدی نژاد به لاپاز، دولت های جمهوری اسلامی ايران و بوليوی موافقتنامه ای برای آغاز همکاری صنعتی پنج ساله به ارزش يک ميليارد دلار امضا کردند.»


به گفته او، آنها همچنين توافق کردند که ۱۰۰ ميليون دلار در زمينه های تکنولوژی، تجاری و صنعتی هزينه کنند.»


XS
SM
MD
LG