لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۹

سرمايه گذاری يک ميليارد دلاری ايران دربوليوی


رییس جمهوری سوسیالیست ونزوئلا، محمود احمدی نژاد را «يکی از بزرگترين جنگجويان ضد امپرياليست» خواند و گفت: «ما احساس کرديم که شما نماينده ما هستيد.»
رییس جمهوری سوسیالیست ونزوئلا، محمود احمدی نژاد را «يکی از بزرگترين جنگجويان ضد امپرياليست» خواند و گفت: «ما احساس کرديم که شما نماينده ما هستيد.»

محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری ايران، روز جمعه ششم مهر، پس از امضای موافقتنامه های اقتصادی با دو کشور ونزوئلا و بوليوی، راهی تهران شد.


در حالی که ارزش موافقتنامه های امضا شده در زمينه های انرژی و صنعت ميان محمود احمدی نژاد و هوگو چاوز، رییس جمهوری ونزوئلا اعلام نشدهاست، گزارش ها حاکی است که آقای احمدی نژاد در جريان سفر به لاپاز، موافقتنامه ای مبنی بر سرمايه گذاری هايی به ارزش يک ميليارد دلار در کشور بوليوی امضا کرده است.


خبرگزاری آسوشیتدپرس، امضای این توافق نامه را «گشودن کیف پول ملت ایران برای شهروندان بولیوی» توصیف کرده است.


دانيل اورتگا، رييس جمهوری نيکاراگوا، ماه گذشته کمک های قول داده شده از سوی ايران شامل چهار هزار تراکتور و ۱۰ هزار خانه را پذيرفت. در مقابل، نيکاراگوا موافقت کرد که به ايران قهوه، گوشت و موز صادر کند.

به گزارش خبرگزاری ها، رييس جمهوری ايران در جريان سفر به آمريکای لاتين، اين دو کشور را مانند کشورهای کوبا، نيکاراگوا و اکوادور که چپ گرايان در آنها، قدرت را در دست دارند، کشورهايی دانست که با ايران در «جنبش انقلابی جهانی» متحد شده اند.


او در کاراکاس، در یک کنفرانس مطوباتی مشترک با هوگو چاوز، گفت: «ايران و ونزوئلا در کنار يکديگر در راه مبارزه با استعمار ايستاده اند.»


محمود احمدی نژاد افزود: «در کنار يکديگر قوی تر خواهيم شد و در حقيقت، هيچکس نمی تواند بر ما غلبه يابد.»


رييس جمهوری ونزوئلا نيز آنچه را که «سخنرانی شجاعانه همتای ايرانی اش در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در مبارزه عليه امپراتوری آمريکا» می خواند، ستايش کرد.


رییس جمهوری سوسیالیست ونزوئلا، محمود احمدی نژاد را «يکی از بزرگترين جنگجويان ضد امپرياليست» خواند و گفت: «ما احساس کرديم که شما نماينده ما هستيد.»


اين سومين سفر رييس جمهوری اسلامی ايران به ونزوئلا محسوب می شود و دو کشور توافقنامه هايی به ارزش چندين ميليارد دلار امضا کرده اند.


اوو مورالس، رييس جمهوری بوليوی نيز از سخنرانی محمود احمدی نژاد در مجمع عمومی سازمان ملل متحد قدردانی کرد..


وی گفت: «بوليوی داشتن مناسبات ديپلماتيک با کشورهای آمريکای لاتين، اروپا، افريقا و خاورميانه را حق خود می داند.»


آقای مورالس با اشاره به آمريکا اضافه کرد: «ما از جنگ پشتيبانی نمی کنيم، اما قبول هم نخواهيم کرد که به نام صلح، ضوابط کشورهای قدرتمند چيرگی يابد.»


بر اساس اين گزارش، مقام های بوليوی می گويند که ايران به آن کشور برای بهره برداری از منابع گاز طبيعی اش کمک خواهد کرد.



طرفدار بولیویایی مورالس با عکس از آیت الله خامنه ای در کشور بولیوی.

آلکس کونتريراس، سخنگوی رياست جمهوری بوليوی، گفت: «در سفر محمود احمدی نژاد به لاپاز، دولت های جمهوری اسلامی ايران و بوليوی موافقتنامه ای برای آغاز همکاری صنعتی پنج ساله به ارزش يک ميليارد دلار امضا کردند. »


به گفته او، آنها همچنين توافق کردند که ۱۰۰ ميليون دلار در زمينه های تکنولوژی، تجاری و صنعتی هزينه کنند.»


محمود احمدی نژاد درلاپاز گفت: «مردم ايران و بوليوی تصميم گرفته اند که کشورهای خود را دست در دست هم بسازند.»


هوگو چاوز و مورالس، همچنین سفر اخیر احمدی نژاد را «سفری تاریخی» خواندند.


ایران در حالی برای افزایش حضور در آمریکای لاتین تلاش می کند که چپ گرایان، قدرت را در پنج کشور این منطقه در دست دارند.


همزمان جمهوری اسلامی ایران فعالیت تمامی احزاب و گروههای چپ گرا را در ایران ممنوع کرده و وابستگان به این گروهها در سال های دهه شصت خورشیدی، با سرکوب گسترده و خشن رو به رو شدند.


دوستی پنج ساله


به گزارش خبرگزاری ها، اين دو کشور از سال ۲۰۰۱ ميلادی تاکنون، توافقنامه هايی به ارزش ۲۰ ميليارد دلار در زمينه سرمايه گذاری بالقوه امضا کرده اند.


بر اساس اين توافقنامه ها، ايران با ونزوئلا برای توليد خودرو، تراکتور و وسايل پلاستيکی همکاری می کنند و ایران در پروژه های خانه سازی به ونزوئلا کشور ياری می رساند.


همچنين از اوايل سال جاری ميلادی، خط پروازی از تهران به کاراکاس برقرار شده است.


در عين حال، دو کشور، به طور مشترک، کار احداث دو مجموعه پتروشيمی را درکشورهای خود شروع کرده اند. احداث اين دو مجموعه ۱ ميليارد و چهارصد میلیون دلار هزينه دربر خواهد داشت.


ايران همچنين به ونزوئلا برای اکتشاف گاز طبيعی کمک می کند و رافائل راميرز، وزير نفت ونزوئلا، به خبرگزاری اسوشيتدپرس گفته است که انتظار می رود دو کشور سرمايه گذاری مشترکی به ارزش شش ميليارد دلار در پروژه های انرژی فسيلی در دو سال آينده انجام دهند.


او افزود: «ونزوئلا و ايران شرکت مشترکی برای انجام پروژه های نفتی بين المللی ايجاد می کنند و يک پالايشگاه نيز در سوريه احداث خواهند کرد.»


رافائل کوررا، ريس جمهوری اکوادور، نيز خواستار مناسبات نزديک تر با تهران است و تلويزيون ايران ماه گذشته گزارش داد که ايران برای نخستين بار، سفرات خانه خود در کيتو را افتتاح خواهد کرد.


همزمان، دانيل اورتگا، رييس جمهوری نيکاراگوا، ماه گذشته کمک های قول داده شده از سوی ايران شامل چهار هزار تراکتور و ۱۰ هزار خانه را پذيرفت.


در مقابل، نيکاراگوا موافقت کرد که به ايران قهوه، گوشت و موز صادر کند.


XS
SM
MD
LG