لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۴۲

سفر اورتگا به ايران، بخشش بدهی و «مبارزه ضد آمريکايی»


دانیل اورتگا رییس جمهوری نیکاراگوئه و محمود احمدی نژاد رییس جمهوری اسلامی
دانیل اورتگا رییس جمهوری نیکاراگوئه و محمود احمدی نژاد رییس جمهوری اسلامی

دانيل اورتگا رئيس جمهوری چپ گرای نيکاراگوئه پس از ديداری دو روزه از تهران، ايران را ترک گفت. دانيل اورتگا در اين سفر از جمله با آيت اله علی خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی هم ديدار کرد.


در حالی که دولت جمهوری اسلامی برای تعليق فعاليت های هسته ای مربوط به غنی سازی اورانيوم، زير فشار جامعه جهانی قرار دارد، اين کشور در تلاش است که با بزرگ جلوه دادن روابط دوستانه خود با کشورهايی مانند کوبا، ونزوئلا و نيکاراگوئه، «جبهه کشورهای ضد آمريکايی» را تقويت کند.


سفر اخير دانيل اورتگا رييس جمهوری چپ گرای نيکاراگوئه به تهران بار ديگر فرصتی برای به نمايش در آمدن اين سياست فراهم کرد.


دانيل اورتگا، هم زمان با انقلاب ايران به عنوان رهبر چريک های چپ گرای ساندينيست، رهبری مبارزه با سوموزا ديکتاتور نيکاراگوئه را به عهده داشت.


او که از سال ۱۹۸۵ تا ۱۹۹۰ رييس جمهوری نيکاراگوئه بود، برخلاف تعدادی از رهبران جهان، تن به انتخابات آزاد داد.


آقای اورتگا تصميم رای دهندگان برای برکناری خود را پذيرفت و از مقام خود کناره گيری کرد.


از سوی ديگر نزديکی سياسی رييس جمهوری اسلامی ايران و رهبران چپ گرای آمريکای لاتين برای مخالفان چپگرای جمهوری اسلامی موجب ناخشنودی است.


افزون بر علايق به ظاهر ايدئولوژيک موجود ميان جمهوری اسلامی و شماری از کشورهای آمريکای لاتين، دوستی با ايران برخی از اين کشورها، از جمله نيکاراگوئه، منافع سرشار اقتصادی به همراه داشته است

اين افراد که با پيگرد و سرکوب رو به رو هستند، همواره با نوعی علاقه به کشورهای چپ گرای آمريکای لاتين نگريسته اند.


افزون بر علايق به ظاهر ايدئولوژيک موجود ميان جمهوری اسلامی و شماری از کشورهای آمريکای لاتين، دوستی با ايران برخی از اين کشورها، از جمله نيکاراگوئه، منافع سرشار اقتصادی به همراه داشته است.


نيکاراگوئه بدهی های مالی زيادی به ايران دارد. از ميزان دقيق بدهی نيکاراگوئه به ايران آماری در دست نيست، اما محمود احمدی نژاد رييس جمهوری اسلامی، در کنفرانس خبری مشترک خود با دانيل اورتگا، در مورد بدهی های دولت نيکاراگوئه به تهران گفت: «ما به دنبال حل مسايل مالی قبلی هستيم ولی اين مسايل مانع گسترش روابط دو کشور نيست. »


آن‌چه که به گفته رييس جمهوری اسلامی ايران مهم است، «احساس و علاقه»‌ی مشترک دو کشور است و دو کشور درصدد هستند که همکاری‌های خود را در زمينه های گوناگون گسترش دهند.


XS
SM
MD
LG