لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۴۴

انتقاد شدید رهبران ایران و ونزوئلا از آمریکا


روسای جمهوری ایران و ونزوئلا مشترکا شدیدا از آمریکا انتقاد کردند.
روسای جمهوری ایران و ونزوئلا مشترکا شدیدا از آمریکا انتقاد کردند.

در پايان سفر هوگو چاوز، رييس جمهوری ونزوئلا به ايران، رهبران دو کشور چندین موافقتنامه دو جانبه امضاء کردند و همزمان ايالات متحده آمریکا را مورد انتقاد شديد قرار دادند.


آقای چاوز که برای سفری دو روزه و برای ششمين بار به تهران سفر کرده بود روز دوشنبه در سخنانی، ايران و ونزوئلا را «محور اتحاد» خواند و گفت که ما امپرياليسم آمريکای شمالی را شکست خواهيم داد.


رييس جمهوری ونزوئلا اظهار داشت: ما در مهد آمريکای لاتين به دنبال ارزش های اوليه و سنتی خود هستيم، ارزش هايی که اروپايی و آمريکايی نيست بلکه از ارزش های عميق سرخپوستان آمريکای لاتين نشات گرفته است.


او عیسی مسيح را «انقلابی» و « ضد امپرياليسم» دانست و گفت: به همين دليل است که انقلاب بوليواری ما اين همه قدرت دارد چون از جريانات چند هزار ساله تغذيه می کند و شهيدانی چون «چه گوارا» دارد.


وی که دست های احمدی نژاد را در دست خود گرفته بود، آمريکا را «بربر» خواند و گفت: «واشينگتن وقتی که دست های ما را می بيند که در دست هم است و وقتی که مشت های گره کرده ما را می بيند بسيار ناراحت می شود.»


بر اساس گزارش خبرگزاری های ايران، محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری ايران که بارها برای سخنان آقای چاوز کف می زد، نيز در سخنان مشابه ای گفت: «ما برای کسانی که از دوستی ملت ها ناراحت هستند يک جمله بيشتر نداريم و آن اينکه ناراحت باشيد و از اين ناراحتی بميريد.»


او افزود: ما اقتدار و پيشرفت ونزوئلا را اقتدار و پيشرفت ايران می دانيم و ايران خانه دوم هوگو چاوز است .


به گفته وی، « پيام انقلاب بوليواری ونزوئلا و پيام انقلاب اسلامی ايران، پيام صلح و برادری برای همه ملت ها و ايستادگی قاطع در برابر زورگويی ها و اضافه خواهی های دنيای استعمار است.»


در پايان سفر رييس جمهوری ونزوئلا به ايران دو کشور توافق کردند که يک شرکت نفتی مشترک تاسيس کنند.


تاسيس يک شرکت بين المللی صادرات و واردات و ايجاد کارخانه مادر ساخت ماشين آلات کارخنه لبنيات در ونزوئلا از ديگر توافق های مهم ميان تهران و کاراکاس بود.


روسای جمهوری ايران و ونزوئلا همچنين روز دوشنبه کار احداث واحدی برای توليد مشترک متانول را آغاز کردند.


در مراسم کلنگ زنی آغاز اين طرح، محمود احمدی نژاد و هوگو چاوز وعده دادند که در برابر «همه دشمنان مشترک» خود خواهند ايستاد.


ارزش سرمايه گذاری برای احداث کارخانه توليد متانول در شهر عسلويه، ۷۰۰ ميليون دلار برآورد شده است.


آقای چاوز زمانی به تهران سفر کرده است که رويارويی جمهوری اسلامی و شورای امنيت سازمان ملل متحد، پس از پايان مهلت قانونی قطعنامه ۱۷۴۷و سر پيچی ايران از اجرای اين قطعنامه، وارد مرحله حساسی شده است.


ونزوئلا تنها کشوری است که در جريان رای گيری در آژانس بين المللی انرژی اتمی در سپتامبر سال ۲۰۰۵ برای ارجاع پرونده ايران به شورای امنيت سازمان ملل متحد، به اين طرح رای مخالف داد.


رييس جمهوری ونزوئلا پيش از سفر به تهران از کشورهای روسيه و بلاروس ديدارکرده بود.


XS
SM
MD
LG