لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۷

پایان بحران؛ ملوان ها تهران را ترک کردند


خودروی حامل ملوان ها در راه فرودگاه مهرآباد در تهران
خودروی حامل ملوان ها در راه فرودگاه مهرآباد در تهران

۱۵ ملوان بريتانيايی که نزديک به دو هفته در ايران بازداشت بودند، صبح روز پنج شنبه، تهران را به مقصد لندن ترک کردند.


به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، اين نظاميان حوالی ساعت هشت و سی دقيقه بامداد، از فرودگاه مهرآباد و با يکی از پروازهای شرکت «بريتيش ايرويز»، تهران را ترک کردند.


بنا به اين گزارش، ملوانان با خودروهای بزرگ و درحالی که خودروهايی از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی آنها را همراهی می کردند، يک ساعت پيش از پرواز به فرودگاه مهرآباد آورده شدند.


آزادی ناگهانی ملوان های بریتانیایی، تحلیل های بسیاری را در پی خواهد داشت.
نظر شما در این باره چیست؟ اینجا کلیک کنید و نظر خود را برای انتشار در سایت رادیو فردا بنویسید.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی ايران، ايرنا، گروه ملوانان پيش از ترک تهران، «هدايايی» که محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری ايران برايشان فرستاده بود را به همراه «هدايای سپاه پاسداران» دريافت کردند.


روز گذشته، با اعلام خبر آزادی اين ۱۵ تن از سوی محمود احمدی نژاد، تنش فزاينده ميان دو کشور ايران و بريتانيا، ناگهان فروکش کرد.


ايران در حالی با اعلام «عفو» ملوان ها، اين نظاميان را آزاد کرد که سرانجام به خواسته اصلی خود يعنی «عذرخواهی علنی دولت بريتانيا» دست نيافت.


«بريتانيا تضمينی نداد»


خبر آزادی ۱۵ ملوان بريتانيايی که ۱۳ روز پيش در آب های خليج فارس، توسط نيروی دريايی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بازداشت شده بودند، با استقبال دولتمردان کشورهای مختلف روبه رو شد.


:« ما سوء نيتی نسبت به شما نداريم. بلکه برعکس ما برای ايران به منزله تمدنی باستانی و ملتی با تاريخ غرورآميز و با شکوه، احترام قائل هستيم.»
تونی بلر، نخست وزیر بریتانیا

تونی بلر، نخست وزير بريتانيا، از آزادی ملوانان و تفنگداران نيروی دريايی اين کشور از سوی ايران ابراز خرسندی کرد و افزود که برای تضمين رهايی اين سربازان، «هيچ مذاکرهای» صورت نگرفته است.


نخست وزير بريتانيا درباره رويکرد کشورش در رويارويی با بحران ملوانان دستگير شده، گفت: «در تمام اين مدت ما قدم های سنجيده ای برداشتيم؛ قاطع اما آرام، نه مذاکره و نه رويارويی.»


آقای بلر خطاب به مردم ايران گفت:« ما سوء نيتی نسبت به شما نداريم. بلکه برعکس ما برای ايران به منزله تمدنی باستانی و ملتی با تاريخ غرورآميز و با شکوه، احترام قائل هستيم.»


تونی بلر ابراز اميدواری کرد که اختلافات ميان ايران و بريتانيا به صورت مسالمت آميز حل و فصل شود.


استقبال جهان از پايان بحران

جرج بوش، رييس جمهوری آمريکا نيز از خبر آزادی ملوان استقبال کرد. همچنين، ديک چنی معاون رييس جمهوری آمريکا، دستگيری ملوانان را حادثه ای تاسف بار خواند و ابراز اميدواری کرد که در مقابل آزادی اين ملوانان معامله ای صورت نگرفته باشد. آقای چنی گفت:« دستگير اين افراد توسط ايران از ابتدا اقدام اشتباهی بود.»



«ما کوشيديم تا مقام های ايرانی را متقاعد کنيم که ادامه اين روند به منافع ملی ايران زيان خواهند رساند.»
هوشیار زیباری، وزیر امورخارجه عراق

هوشيار زيباری وزير امور خارجه عراق آزادی ملوانان بريتانيايی را خبر خوشی برای همه دانست و گفت: «ما از اين خبر بسيار خوشحاليم چرا که اين تحول به کاهش تنش های خواهد انجاميد.»


آقای زيباری درباره نقش دولت عراق درحل بحران ملوانان بريتانيايی به خبرگزاری آسوشيتدپرس گفت: «ما کوشيديم تا مقام های ايرانی را متقاعد کنيم که ادامه اين روند به منافع ملی ايران زيان خواهند رساند.»


او افزود دولت متبوعش در انتقال پيام ها ميان دو طرف نقش ايفا کرده است.


وزير امورخارجه عراق تصريح کرد که کشورش مکررا از طرفين خواسته است که مسايل و اختلافات خود رادر خارج از عراق حل و فصل کنند.


فرانک والتر اشتاين ماير، وزير امور خارجه آلمان، که کشورش اکنون رياست دوره ای اتحاديه اروپا را به عهده دارد، از آزادی ملوانان و تفنگداران بريتانيايی استقبال کرد. آقای اشتاين ماير ابراز اميداواری کرد که سربازان بريتانيايی هرچه زودتر آزاد شوند و روز عيد پاک در کنار خانواده هايشان باشند.


ايران طی ۱۳ روز اخير بارها اعلام کرده بود که ملوان ها را به دليل «ورود به آب های ايران» بازداشت کرده است و خواهان «عذر خواهی رسمی دولت بريتانيا» است.


اما دولت بريتانيا در اين مدت نه تنها از ايران عذرخواهی نکرد، بلکه مقام های لندن اعلام کردند، مدارکی در دست دارند که نشان می دهد ملوان ها در آب های عراق بازداشت شده اند و اين کشور، بازداشت ملوان ها را «خلاف قوانين بين الملل» توصيف کرده بود.


XS
SM
MD
LG