لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۰۲

«سوریه میان ایران و بریتانیا میانجیگری می کند»


یکی از ملوانان بریتانیایی که در بازداشت ایران به سر می برد.
یکی از ملوانان بریتانیایی که در بازداشت ایران به سر می برد.

وزير امور خارجه سوريه به يک روزنامه کويتی گفته است که در جريان مناقشه اخير ايران و بريتانيا بر سر بازداشت ۱۵ ملوان بريتانيايی در خليج فارس، سوريه «نقش ميانجی ميان دو کشور» را به عهده گرفته است.


وليد المعلم، وزير امور خارجه سوريه به روزنامه عربی الانباء، چاپ کويت گفت: «راه حل اين موضوع، به ديپلماسی نياز دارد و سوريه مسوليت ديپلماسی ميان دو کشور بريتانيا و ايران را به عهده گرفته است. ما اميدواريم به راه حلی رضايت بخش که ما را به آزادی سربازان بريتانيايی برساند دست يابيم.»


آقای المعلم هيچ توضيحی درباره جزئيات آنچه خود «ميانجيگری» توصيف کرده، نداد.


۱۵ ملوان و تفنگدار دريايی نيروی دريايی بريتانيا، روز ۲۳ مارس، در آب های خليج فارس و توسط گشتی های نيروی دريايی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بازداشت شدند.


بريتانيا به اين بازداشت معترض است و می گويد که اين افراد، در آب های عراق و در حالی که مشغول انجام وظايف خود بر مبنای قطعنامه سازمان ملل بودند، بازداشت شده اند.


اما ايران می گويد که اين افراد را در آب های ايران بازداشت کرده و آنها متهمند که به شکل «غير قانونی» مرزهای ايران را پشت سر گذاشته اند.


سوريه به عنوان يکی از نزديکترين شرکای ايران در جهان عرب شناخته شده است و هر دو کشور از سوی ايالات متحده آمريکا و برخی کشورهای اروپايی متهم شده اند که در اوضاع داخلی کشورهای عراق و لبنان، دخالت می کنند.


در همين حال، ايران روز چهارشنبه از آنچه «تغيير لحن» بريتانيا در مناقشه بازداشت سربازان خواند، استقبال کرد.


غلامعلی حداد عادل، رييس مجلس شورای اسلامی در هنگام ترک تهران به مقصد پاکستان گفت: «تغيير عملکرد لندن در لحن تبليغاتی که پيش از اين برای موضوع بازداشت ملوان های بريتانيايی به کار می برد، در خور توجه است.»


روز سه شنبه دفتر نخست وزيری بريتانيا با انتشار يک بيانيه تصريح کرد که بريتانيا و ايران، هر دو خواستار گفت وگوهای مستقيم برای دستيابی به راه حلی سريع درباره ملوانان دستگير شده بريتانيايی هستند.


اظهارنظرهای دو روز اخير مقام های تهران و لندن، بر اين اميد که سربازان بازداشت شده هر چه زودتر آزاد شوند، افزوده است.


دفتر نخست وزيری بريتانيا، با انتشار بيانيه ای اعلام کرد که در غروب روز سه شنبه، مذاکره مستقيمی ميان طرف بريتانيايی و علی لاريجانی، دبير شورای عالی امنيت ملی ايران انجام شده است.


در اين بيانيه تاکيد شده که نخست وزير بريتانيا، کماکان تاکيد دارد که اين بحران بايد از راه گفت و گو حل شود.


XS
SM
MD
LG