لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۰۲

«احتمالا ملوانان بریتانیایی در ایران محاکمه می شوند»


غلامرضا انصاری، سفیر جمهوری اسلامی ایران در مسکو
غلامرضا انصاری، سفیر جمهوری اسلامی ایران در مسکو

غلامرضا انصاری، سفیر جمهوری اسلامی ایران در مسکو خبر داد که در ایران، اقدامات حقوقی برای محاکمه ملوانان نظامی بریتانیایی آغاز شده و احتمال دارد بازداشت شدگان، به جرم ورود غیرمجاز به آب های ایران، محاکمه شوند.


به گزارش خبرگزاری رویترز، سفیر ایران در گفت و گویی که با تلویزیون روسیه داشت، گفت: «این امکان هست که سربازان بریتانیایی که ورود غیرمجاز به آب های ایران داشته اند، به دلیل ورود غیرقانونی محاکمه شوند.»


آقای انصاری در ادامه گفت: «قدم هایی حقوقی برای اقامه دعوی علیه سربازان بریتانیایی برداشته شده و اگر اتهام آنها ثابت شود، مجازات خواهند شد.»


بازداشت جنجالی


درباره اين خبر نظر دهيد. شما درباره جنجال پديد آمده بر سر بازداشت ملوانان بريتانيايی چه فکر می کنيد؟
برای اظهار نظر در اين زمينه، کليک کنيد

هشت روز پیش و روز ۲۳ مارس، سوم فروردین، ۱۵ ملوان نظامی بریتانیا در حالی که مشغول بازرسی یک کشتی تجاری هندی و در دهانه ورودی خلیج فارس به اروند رود بودند، از سوی نیروهای نظامی مرز ایران دستگیر و به تهران منتقل شدند.


جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد ملوانان بریتانیایی ورود «غیرمجاز» به آب های ایران داشته و از این رو مرتکب کار «غیرقانونی» شده اند.


اما در مقابل، دولت بریتانیا از زمان دستگیری ملوانان خود، اعلام کرده تمامی آنها در آب های عراق انجام وظیفه می کرده اند و باید دولت ایران به سرعت تمامی آنها را آزاد کند.


مقامات کنسولی سفارت بریتانیا در تهران هنوز اجازه ملاقات با ملوانان نظامی بریتانیایی را نداشته اند، اما از تنها زن در میان ۱۵ نفری که بازداشت شده اند، تاکنون سه نامه دریافت کرده اند.


نامه های دنباله دار


فی ترنی، در نامه های خود هم به امکان ورود غیرمجاز به آب های ایران اشاره کرده و هم از سیاست های نظامی بریتانیا در عراق انتقاد کرده است.


شبکه تلویزیونی عربی العالم که از سوی جمهوری اسلامی ایران اداره می شود، جمعه گذشته، تصاویری از سه ملوان بریتانیایی را پخش کرد که در گفت و گویی تلویزیونی اعلام کردند به شکل «غیرقانونی» به آب های ایرانی وارد شده اند و از مردم ایران عذرخواهی کردند.


به رغم اینکه سفیر ایران در روسیه از «احتمال محاکمه ملوانان بازداشت شده» سخن گفته است، هنوز این خبر از سوی دیگر مقام های ایرانی، تایید نشده است.


واکنش بریتانیا به پخش تصاویر



به رغم اینکه سفیر ایران در روسیه از «احتمال محاکمه ملوانان بازداشت شده» سخن گفته است، هنوز این خبر از سوی دیگر مقام های ایرانی، تایید نشده است.

تونی بلر، نخست وزیر بریتانیا، روز جمعه در گفت و گویی تلویزیونی اعلام کرد هر گونه نمایش ملوانان نظامی در تلویزیون «منزجر کننده» است و از جمهوری اسلامی ایران خواست «سریع و بدون شرط» ملوانان نظامی بریتانیا را آزاد کند.


مارگرت بکت، وزیر امورخارجه بریتانیا نیز در اجلاس وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا در برمن آلمان، از آنچه «همکاری نکردن مقامات ایران در حل دیپلماتیک» این مسئله توصیف می کرد، انتقاد کرد.


درخواست اتحادیه اروپا از ایران


همچنین اتحاديه اروپا روز جمعه ۳۰ مارس، از ايران خواست تا «بی درنگ و بدون قيد و شرط»، ملوانان بازداشت شده بريتانيايی را آزاد کند و در غير اين صورت با «اقدام مناسب» اين اتحاديه رو به رو می شود.


وزيران امور خارجه اتحاديه اروپا در اجلاس خود در شهر برمن آلمان، در بيانيه ای ايران را فراخواندند تا بی درنگ دولت بريتانيا را از وضعيت ملوانان آگاه کند.


در اين بيانيه آمده است: «همه شواهد و قراين حاکی است که پرسنل نيروی دريايی بريتانيا، به هنگام بازداشت، در حال گشت زنی در آب های عراق و مطابق قطعنامه ۱۷۲۳ شورای امنيت سازمان ملل متحد بوده اند. و بر همين اساس اين بازداشت مغاير قوانين بين المللی است.»


اتحادیه اروپا از موضع لندن حمایت قاطع کرده است.

اتحاديه اروپا از تهران خواسته است که «بی درنگ» دولت بريتانيا را از محل نگه داری بازداشت شدگان آگاه سازد و به ديپلمات های بريتانيايی اجازه دهد تا با بازداشت شدگان دیدار کند.


بر اساس بيانيه اتحاديه اروپا، اگر ملوانان بازداشت شده آزاد نشوند، اتحاديه در باره «اقدام های لازم»، تصميم گيری خواهد کرد.


خاوير سولانا مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا حاضر نشد در باره جزئيات «اقدام های احتمالی اتحاديه اروپا» عليه ايران سخنی بگويد، اما هشدار داد که مساله ملوانان بازداشت شده، وضعيت بحران هسته ای ایران را مشکل تر خواهد کرد.


به گفته آقای سولانا، استدلال ايران که اين موضوع، يک موضوع دو طرفه ميان ايران و بريتانيا است، قابل قبول نيست و گفت: «آنها بايد درک کنند هنگامی که اتفاقی برای يکی از اعضای اتحاديه اروپا می افتد، سراسر اتحاديه در راستای همبستگی اقدام خواهد کرد.»


«آنها (مقام های ایران) بايد درک کنند هنگامی که اتفاقی برای يکی از اعضای اتحاديه اروپا می افتد، سراسر اتحاديه در راستای همبستگی اقدام خواهد کرد.»
خاویر سولانا

او افزود: «اتحاديه اروپا تنها گروهی از کشورها نيست که با هم مبادله تجاری دارند، اتحاديه اروپا يک اتحاديه سياسی نيز هست.»


آقای سولانا همچنين گفت که در نظر دارد با علی لاريجانی دبير شورای عالی امنيت ملی ايران و منوچهر متکی وزير امور خارجه جمهوری اسلامی نيز تماس بگيرد.


خاوير سولانا گفت: «اين يک خطا است. اين رفتار کشوری که می خواهد بخشی از جامعه جهانی باشد نيست.»


او همچنين گفت درهای مذاکره با ايران باز است اما افزود که ماجرای بازداشت ملوانان بريتانيايی، يافتن يک راه حل ديپلماتيک را دشوار ساخته است.


«تحقیق سازمان ملل»؛ درخواست روسیه


همزمان وزارت امور خارجه روسيه روز جمعه خواستار تحقيق مستقل سازمان ملل متحد درباره «شرايط خاص» بازداشت ملوانان بريتانيايی توسط ایران شد.


وزارت امور خارجه بريتانيا، اين درخواست را پس از مذاکراتی که ميان آنتونی برنتون سفير بريتانيا در روسيه و آلکساندر ياکوونکو قائم مقام وزارت امور خارجه روسيه صورت گرفت، مطرح کرده است.


در بيانيه وزارت امور خارجه روسيه آمده است: «با توجه به اصرار طرف بريتانيايی که ملوانان به حکم شورای امنيت سازمان ملل متحد عمل می کرده اند، از نظر ما سازمان ملل متحد بايد يک گزارش مستقل در باره اين ماجرای خاص تهيه کند.»


XS
SM
MD
LG