لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۱۶

بلر: آزادی بدون قيد شرط ملوانان تنها راه حل است


تونی بلر می گوید که کشورش فشار بر ایران را بیشتر خواهد کرد
تونی بلر می گوید که کشورش فشار بر ایران را بیشتر خواهد کرد

تونی بلر نخست وزير بريتانيا روز پنج شنبه ۲۹ مارس گفت بن بست کنونی، جز با آزادی بدون قيد و شرط همه سربازان و ملوانان حل نخواهد شد.


نخست وزير بريتانيا به شبکه تلويزيونی « آی. تی . وی» گفت کشورش بر سر آزادی ۱۵ ملوان دستگير شده با ايران معامله نخواهد کرد. او افزود بريتانيا برای آزادی ۱۵ ملوان فشار بيشتری بر ايران وارد خواهد کرد.


۱۵ملوان و تفنگدار دريايی بريتانيا، روز جمعه سوم فروردين ماه، در حال بازرسی از يک کشتی تجاری در آب های خليج فارس و دهانه اروند رود، توسط نيروهای سپاه پاسداران دستگير وبه تهران منتقل شدند.


درباره اين خبر نظر دهيد. شما درباره جنجال پديد آمده بر سر بازداشت ملوانان بريتانيايی چه فکر می کنيد؟
برای اظهار نظر در اين زمينه، کليک کنيد

رويارويی ايران و بريتانيا از روز چهار شنبه شديد تر شد. لندن با انتشار اطلاعات سیستم مکان یاب ماهواره ای اعلام کرد که ملوانان بريتانيايی در آب های عراق دستگير شده اند و درمقابل ايران تصاوير ملوانان دستگير شده را پخش کرد.


تونی بلر از پخش تصاوير ملوانان دستگير شده از تلويزيون ايران به شدت انتقاد کرد.


پخش تصاوير دستگيری ملوانان بريتانيايی


تلويزيون دولتی ايران تصاويری از دستگاه های ناوبری قايق های توقيف شده بريتانيايی را پخش کرد که نشان می دهند ۱۵ ملوانان در آبهای ايران دستگير شده اند.


تلويزيون دولتی ايران صنحه هايی از آنچه «عمليات دستگيری و اسناد ورود غيرقانونی نيروهای بريتانيايی به آبهای ايران» خوانده را به نمايش گذاشته است.


سرهنگ ستاره فرمانده پايگاه مرزبانی دريايی اروند، با اشاره به دستگاه های ناوبری در قايق های توقيف شده و آنچه که «اطلاعات ثبت شده» خواند گفت : «اين قايق‌ها در شش نقطه وارد آبهای سرزمينی ايران شده‌اند پس از تذکرات مکرر،سر انجام در سوم فروردين ۸۶ برابر ۲۳مارس ۲۰۰۷ اين دو شناور به همراه ۱۵ ملوان توسط يگانهای گشتی ايران در منطقه توقيف شدند.»


بريتانيا می گويد براساس نقشه موجود و با استفاده از سیستم مکان یاب ماهواره ای، مشخص است که ملوانان بريتانيايی در محدوده آبهای عراق دستگير شده اند. در مقابل ايران تاکيد دارد که سربازان و ملوانان بریتانیایی در محدوده آبهای ایران دستگیر شده اند.


هشدار ايران درباره ارجاع موضوع ملوانان به شورای امنيت


علی لاريجانی، دبير شورای امنيت ملی ايران، روز پنج شنبه اعلام کرد که اگر بريتانيا موضوع ملوانان را در شورای امنيت طرح کند يا روابط دو جانبه خود را با ايران به حالت تعليق در آورد، ممکن است در آزادی زن نظامی اين کشور تاخير ايجاد شود.


به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، دبير شورای عالی امنيت ملی ايران اين اظهارات را در راديو دولتی جمهوری اسلامی ايران بيان کرد.


آقای لاريجانی، بريتانيا را به خاطر « سر و صدای» پيرامون ايران موضوع، متهم به « فرار به جلو» کرده و گفته است که « اين گونه رفتار به حل مسئله کمک نمی کند.»


دبير شورای عالی امنيت ملی ايران، همچنين بريتانيا را متهم کرد که به حريم آب های ايران تجاوز کرده و افزود: دفعه پيش نفر دوم سفارت انگليس امضا و تعهد داد که اين گونه موارد ديگر تکرار نمی شود و اذعان کرد که نيروهای انگليسی در آب های ساحلی ايران بوده اند.»


اين مقام ايرانی اظهار داشت: « علاقه داشتيم که اين موضوع از طريق ديپلماتيک و دوجانبه حل شود، اما اگر انگليسی ها اين طور نمی خواهند، مشکلی نيست ما موضوع را از طريق حقوقی پيگيری می کنيم.»
بريتانيا روز پنج شنبه از شورای امنيت سازمان ملل خواست تا از تقاضای اين کشور برای آزادی فوری ملوانان حمايت کند.


در بيانيه نماينده دائمی بريتانيا در سازمان ملل که در اختيار ۱۵ عضو شورای امنيت قرار داده شده، گفته شده که اين نظاميان تحت نظارت شورای امنيت و به درخواست دولت عراق فعاليت می کردند.


احتمال می رود که اين موضوع در نشست روز پنج شنبه شورای امنيت به بحث گذاشته شود.


XS
SM
MD
LG