لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۵۳

سولانا: ملوان ها را آزاد و مذاکره هسته ای را آغاز کنید


آقای سولانا گفت که در حاشيه نشست رهبران اتحاديه عرب در رياض با منوچهر متکی، وزير امور خارجه ايران ديدار داشته است.
آقای سولانا گفت که در حاشيه نشست رهبران اتحاديه عرب در رياض با منوچهر متکی، وزير امور خارجه ايران ديدار داشته است.

خاوير سولانا، مسوول سياست خارجی اتحاديه اروپا، روز پنج شنبه از ايران خواست که هر چه زودتر، بن بست پيش آمده در ماجرای بازداشت ۱۵ نيروی نظامی بريتانيايی را حل کند و مذاکرات هسته ای را از سر بگيرد.


به گزارش خبرگزاری رويترز، آقای سولانا که در سخنرانی خود در پارلمان اروپايی گفت: «اين اميد وجود دارد که در روزها و هفته های آينده، ما بتوانيم با رهبران ايران، نه تنها مشکل پيش آمده با بريتانيا بر سر نيروهای نظامی را حل کنيم، بلکه مذاکره را برای رسيدن به راه حل قطعی و نهايی مساله هسته ای از سر بگيريم.»


آقای سولانا گفت که در حاشيه نشست رهبران اتحاديه عرب در رياض با منوچهر متکی، وزير امور خارجه ايران ديدار داشته و در جريان اين ملاقات، به وی گفته است که اتحاديه اروپا، «چون يک بنيان واحد»، بازداشت ملوانان بريتانيايی در خليج فارس را «غيرقابل قبول» می داند.


همچنين به گزارش خبرگزاری فرانسه، آقای سولانا به بريتانيا نيز اعلام کرده که اتحاديه اروپا در ماجرای بازداشت نيروهای نظامی اين کشور توسط ايران، «همبستگی» خود را با این کشور حفظ خواهد کرد.


خاوير سولانا گفت: «من به آنها (ايرانی ها) بسيار شفاف و ساده گفتم که برای اتحاديه اروپا، نگه داشتن نظاميان بريتانيايی قابل پذيرش نيست.»


پيش از اين نیز، آلمان به عنوان رييس دوره ای اتحاديه اروپا، با موضعی مشابه، بر «غير قابل قبول» بودن اين بازداشت از نگاه کشورهای عضو اتحاديه اروپا تاکيد کرده بود.


اين کشور در واکنش به بازداشت ملوانان بريتانيايی توسط جمهوری اسلامی، روز سه شنبه ۲۷ مارس، سفير ايران را به وزارت امور خارجه خود در برلين احضار کرد.


به گفته سخنگوی وزارت امور خارجه آلمان، دولت آلمان اعتراض رسمی خود را به سفير ايران ابلاغ کرد.


اين سخنگوی وزارت امور خارجه آلمان گفت که کشورش، ايران را در مقابل سلامت کامل «اروپايی های دستگير شده» مسئول می داند و خواستار آزادی بدون قيد و شرط آنها شده است.


XS
SM
MD
LG