لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۲۵

بریتانیا خواهان محکومیت ایران توسط شورای امنیت است


۱۵ ملوان مرد و يک ملوان زن انگليسی جمعه گذشته، در دهانه اروند رود و نزديک خليج فارس توسط افراد سپاه پاسداران بازداشت شدند.
۱۵ ملوان مرد و يک ملوان زن انگليسی جمعه گذشته، در دهانه اروند رود و نزديک خليج فارس توسط افراد سپاه پاسداران بازداشت شدند.

بريتانيا از شورای امنيت خواست تا ضمن محکوميت اقدام جمهوری اسلامی ايران در بازداشت ۱۵ ملوان بريتانيايی خواستار آزادی فوری آنها شود.



براساس گزارش رسانه های بريتانيايی، نماينده دائمی اين کشور در سازمان ملل متحد با توزيع بيانيه ای در ميان ۱۵ عضو شورای امنيت تاکيد کرد که ملوانان بازداشت شده زير نظر سازمان ملل فعاليت می کردند.

به گزارش خبرگزاری ها، قرار است روز پنج شنبه، نماينده بريتانيا در سازمان ملل از شورای امنيت بخواهد تا با صدور بيانيه ای عليه جمهوری اسلامی ايران، از اين کشور خواسته شود هر چه زودتر ملوانان را آزاد کند.


در همين حال يک سخنگوی وزارت امور خارجه بريتانيا اعلام کرد که تا کنون دولت ايران درباره ديدار کارکنان سفارت بريتانيا در تهران با ملوانان بازداشت شده آن کشور پاسخی رسمی نداده است.


وی تاکيد کرد دولت متبوعش برای آزادی ملوانان و تفنگداران دريايی بريتانيا، ايران را تحت فشار قرار خواهد داد.


۱۴ ملوان مرد و يک ملوان زن انگليسی که جمعه گذشته، سوم فروردين، در دهانه اروند رود و نزديک خليج فارس، توسط افراد سپاه پاسداران بازداشت شدند، در محلی نامعلوم نگهداری می شوند و هنوز موفق به ديدن مقام های دولتی خود نشده اند.


دولت بريتانيا می گويد ملوانان وتفنگداران انگليسی در حين بازرسی از يک کشتی در آب های عراق دستگير شده اند.


در همين زمينه، مارگارت بکت، وزير امور خارجه بريتانيا روز چهارشنبه در پارلمان آن کشور گفت که دولت بريتانيا تمام روابط رسمی و دوجانبه خود را با ايران معلق خواهد کرد و تنها برای آزادی افراد نيروی دريايی خود با جمهوری اسلامی گفت و گو خواهد کرد.


روز چهارشنبه تلويزيون دولتی ايران ۱۵ نظامی و ملوان بريتانيايی را در يک اتاق روشن در حال خوردن غذا نشان داد و در بخشی از اين گزارش تلويزيونی، « فی ترنی» ۲۶ ساله و تنها زن انگليسی در ميان بازداشت شدگان گفت که وی و ساير همراهانش اشتباها منحرف شده و به آب های ايران وارد شده اند. از شرايط ضبط اين گزارش، اطلاعاتی در دسترس نيست.


وی همچنين تصريح کرد که رفتار ايرانی ها با او و همراهانش دوستانه بوده است .


وزير امور خارجه بريتانيا به پخش تصاوير ۱۵ خدمه بازداشتی در تلويزيون دولتی ايران اعتراض کرده است .


از سوی ديگر، به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، ايرنا، اين زن نظامی نيروی دريايی بریتانیا با ارسال نامه ای به خانواده خويش آنان را از سلامتی خود و ديگر نظاميان بریتانیایی با خبر کرده است .


اين نامه روز چهارشنبه در ديدار جفری آدامز، سفير بريتانيا در تهران با يکی از مسولان وزارت امور خارجه ايران به وی تحويل داده شد.


چارلز استايل، جانشين رييس ستاد وزارت دفاع بريتانيا می گويد: بر اساس مدارک و تصاوير موقعيت ياب ماهواره ای ملوانان بریتانیایی هنگام بازداشت شدن در محدوده آب های مرزی عراق بودند.


XS
SM
MD
LG