لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۰

تماس سفارت بریتانیا با ملوانان «پس از تکميل تحقیقات»


محمدعلی حسینی می گوید تحقیقات از سربازان بریتانیایی دستگیر شده ادامه دارد
محمدعلی حسینی می گوید تحقیقات از سربازان بریتانیایی دستگیر شده ادامه دارد

سخنگوی وزارت امورخارجه ايران گفت پس از پايان مراحل مقدماتی ‌تحقيقات ‌و بررسی‌ها از ملوانان دستگیر شده، سفارت بريتانيا اجازه تماس با این افراد را خواهد یافت.


۱۵ ملوان و تفنگدار دریایی بريتانيا، روز جمعه سوم فروردين ماه، در حال بازرسی از يک کشتی تجاری در آب های خليج فارس و دهانه اروند رود، توسط نيروهای سپاه پاسداران دستگير وبه تهران منتقل شدند.


محمدعلی حسينی، سخنگوی وزارت امور خارجه ايران، روز سه شنبه هفتم فروردين ماه ، در گفت وگو با خبرگزاری جمهوری اسلامی ايران، ايرنا، گفت: «نيروهای نظامی انگليسی به ‌طور غيرمجاز وارد آب‌های سرزمينی جمهوری اسلامی ايران شده‌اند و اکنون روال قانونی و حقوقی درباره آنها طی می شود.»


آقای حسينی افزود:« مسوولان ذيربط درحال طی ‌مراحل قانونی و حقوقی موضوع هستند و درپايان مراحل مقدماتی‌ تحقيقات ‌و بررسی‌ها، تماس سفارت انگليس و بخش کنسولی آن با اين نيروها ممکن خواهد بود.»


دادگاه سمبليک ملوانان بريتانيايی


درهمين زمينه، خبرگزاری دانشجويان ايران، ايسنا، از محاکمه سمبليک سريازان و تفنگداران بريتانيايی توسط دانشجويان در مرز شلمچه خبر داد.


اين خبرگزاری گزارش داده است: « دانشجويان اصفهانی و خوزستانی کاروان‌های راهيان نور در يک حرکت خودجوش، محاکمه‌ی سمبليک تفنگداران متجاوز دريايی انگليس را در مشهد شهيدان شلمچه برگزار کردند.»


در بخش ديگری از این گزارش با اشاره به آنچه «پيشينه‌ی ظلم و ستم و جنايات استعمار پير، انگليس» خوانده شده، آمده است: « امروز فرزندان نسل امام خمينی با تاسی به بزرگانی مانند رييسعلی دلواری، مجال هرگونه تجاوزی را از آنها خواهند گرفت. »


بکت سفر خود را ناتمام گذاشت


مارگرت بکت وزير امور خارجه بريتانيا روز سه شنبه ۲۷ مارس سفر خود به ترکيه را ناتمام گذاشت و به لندن بازگشت.


خانم بکت با اشاره به گفت وگوی تلفنی خود با منوچهر متکی، وزير امور خارجه جمهوری اسلامی ايران، افزود:« با تاسف بسيار باید سفر خود را ناتمام بگذارم و برای ارایه گزارش به پارلمان به لندن برگردم.»


احضار سفير ايران به وزارت امورخارجه آلمان


وزارت امور خارجه آلمان، رييس دوره ای اتحاديه اروپا، روز سه شنبه ۲۷ مارس، با احضار سفير جمهوری اسلامی در برن، خواستار آزادی ۱۵ فوری ملوان دستگيرشده بريتانيايی شد.


وزارت امورخارجه آلمان آزادی فوری، تضمين سلامتی و امکان تماس کنسولی با ملوانان دستگير شده را خواستار شده است.


«درصورت شکست مذاکرات، وارد فاز ديگری می شويم»


تونی بلر، نخست وزير بريتانيا روز سه شنبه به جمهوری اسلامی ايران هشدار داد که در صورت شکست مذاکرات، بريتانيا آماده است برای آزادی ملوانان نظامی خود وارد «فاز متفاوتی» شود.


آقای بلر روز سه شنبه و در گفت و گو با شبکه تلويزيونی جی ام تی وی که بخش هايی از آن از سوی خبرگزاری رويترز گزارش شده است، به مقامات ايرانی هشدار داد که دستگيری بريتانيايی ها توسط تهران می تواند مقابله به مثل هم داشته باشد.


نخست وزير بريتانيا گفت:«وجود هر گونه نيروی نظامی ايرانی در عراق، نقض ماموريت سازمان ملل و تعرض به دولت دموکراتيک عراق است و هيچ دليلی برای حضور نيروهای ايرانی در عراق نيست.»
تونی بلر افزود:«تلاش ما در اين مرحله اين است که ملوانان نظامی ما به زودی آزاد شوند و از راه های ديپلماتيک برای اين کار استفاده می کنيم اما اگر جواب نگرفتيم، آمادگی اين را داريم که وارد «فاز ديگری» هم بشويم.»


XS
SM
MD
LG