لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۲۴

«مساله ملوانان بازداشت شده، از مسايل ديگر جدا است»


جمهوری اسلامی تاکنون درخواست دولت بريتانيا را برای ديدار با ۱۵ ملوان دستگير شده بريتانيايی، رد کرده است.
جمهوری اسلامی تاکنون درخواست دولت بريتانيا را برای ديدار با ۱۵ ملوان دستگير شده بريتانيايی، رد کرده است.

سخنگوی تونی بلر نخست وزير بريتانيا روز دوشنبه ۲۶ مارس گفت بازداشت ملوانان بازداشت شده بريتانيايی، به عنوان يک مساله جداگانه پيگيری خواهد شد.


سخنگوی تونی بلر نخست وزير بريتانيا روز دوشنبه ۲۶ مارس گفت بازداشت ملوانان بازداشت شده بريتانيايی، به عنوان يک مساله جداگانه پيگيری خواهد شد و افزود به اين مساله به طور جداگانه برخورد خواهد شد.


اين سخنگوی نخست وزير بريتانيا،در واکنش به پرسش خبرنگاران در باره احتمال شدت يافتن تنش ها پيرامون برنامه هسته ای ايران، به دنبال بازداشت ملوانان بريتانيايی اظهار نظر می کرد.


احضار سفير ايران به وزارت امور خارجه بريتانيا


روز دوشنبه رسول موحديان سفير ايران در بريتانيا، برای بار سوم از زمان بازداشت ملوانان بريتانيايی، به وزارت امور خارجه بريتانيا احضار شد.


در اين ديدار ۴۵ دقيقه ای، لرد تريسمن مقام وزارت امور خارجه بريتانيا، خواستار آزادی بی قيد و شرط ملوانان بريتانيايی و تضمين امنيت آنها شد.


لرد تريسمن مقام وزارت امور خارجه بريتانيا، در دیدار خود با سفیر ایران در بریتانیا، خواستار آزادی بی قيد و شرط ملوانان بريتانيايی و تضمين امنيت آنها شد

جمهوری اسلامی تاکنون درخواست دولت بريتانيا را برای ديدار با ۱۵ ملوان دستگير شده بريتانيايی، رد کرده است.


جمهوری اسلامی می گويد ملوانان درآب های ايران بازداشت شده اند و بريتانيا می گويد آنها در آب های عراق قرار داشته اند.


سخنگوی آقای بلر حاضر نشد به اين پرسش که آيا در تعيين محل حضور ملوانان، از سيستم مکان ياب ماهواره ای استفاده شده يا نه، پاسخ دهد.


پاسخ مثبت به اين پرسش، در واقع ادعای بريتانيا را که ملوانان در آب های عراق بوده اند، ثابت می کند.


با اين حال وزارت دفاع بريتانيا، حاضر نشده جزئيات تجهيزات مکان يابی را که کشتی ملوانان بريتانيايی به آن مجهز بوده را آشکار کند، اما «با اطمينان» می گويد که ملوانان به هنگام بازداشت توسط ماموران جمهوری اسلامی، در آب های عراق بوده اند.


بازداشت ملوانان بريتانيايی: «گروگان گيری»


کاخ سفيد روز دوشنبه ۲۶ مارس اقدام جمهوری اسلامی را در بازداشت ملوانان بريتانيايی «گروگان گيری» خواند و گفت برای اين کار هيچ توجيهی وجود ندارد.


دانا پرينو از سخنگويان کاخ سفيد روز دوشنبه در پاسخ به خبرنگاران گفت ما با بريتانيا متحد نزديک خود، در تماس نزديک هستيم.


ما قويا از پيام تونی بلر نخست وزير بريتانيا حمايت می کنيم که گروگان گيری اقدامی نادرست و غير قابل توجيه است
سخنگوی کاخ سفید

او افزود «ما قويا از پيام تونی بلر نخست وزير بريتانيا حمايت می کنيم که گروگان گيری اقدامی نادرست و غير قابل توجيه است».


«نظاميان بريتانيايی در آب های عراق بوده اند»


از سوی ديگر عراق روز دوشنبه اعلام کرد ۱۵ ملوان بريتانيايی که هفته گذشته از سوی ايران بازداشت شدند در آب های عراق دستگير شدند و نه ايران.


اين بيانيه پس از آن منتشر شد که هوشيار زيباری، وزير امور خارجه عراق اواخر روز يکشنبه با منوچهر متکی، همتای ايرانی خود، گفت وگو کرد و از وی درخواست آزادی ملوانان بريتانيايی را کرد زيرا به گفته وی، آنها در آب های عراق دستگير شده اند.


به گزارش خبرگزاری فرانسه، در اين بيانيه آمده است: وزير امور خارجه عراق تاکيد کرده که ملوانان بريتانيايی بر اساس اطلاعات مقامات عراقی درآب های اين کشور دستگير شده اند.


اين بيانيه می افزايد: اين افراد بخشی از نيروهای چند مليتی هستند که با تاييد دولت عراق و بر اساس قطعنامه شورای امنيت سازمان ملل متحد در اين کشور مستقرند.


آقای زيباری، خواستار آزادی ملوانان بريتانيايی و حل و فصل مساله به گونه مسالمت آميز شده است.


XS
SM
MD
LG