لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۲۸

اعتراض تهران به «حمله بریتانیا» به کنسولگری ایران


در نه روز اخير تنش بين ايران و بريتانيا بر سر بازداشت ۱۵ ملوان بريتانيايی توسط جمهوری اسلامی بالا گرفته است.
در نه روز اخير تنش بين ايران و بريتانيا بر سر بازداشت ۱۵ ملوان بريتانيايی توسط جمهوری اسلامی بالا گرفته است.

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی با ارسال يادداشتی رسمی به سفارت بريتانيا در تهران نسبت به « تعرض به سرکنسولگری ايران در بصره» اعتراض کرد.


يک مقام مسئول در وزارت خارجه ايران به خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ايرنا، گفته است که « ايران در اين يادداشت اعتراض، خواستار جلوگيری از تکرار اينگونه اقدامات و احترام نيروهای نظامی انگليسی در عراق به مقررات بين المللی ناظر به اماکن ديپلماتيک شده است.»


اين اعتراض ايران پس از آن صورت گرفت که اخباری مبنی بر تيراندازی در اطراف کنسولگری ايران در شهر بصره منتشر شد.


وزارت امورخارجه جمهوری اسلامی روز نهم فروردين ماه اعلام کرد که نظاميان بريتانيايی دست به اقدامات « تحريک آميز» و « ماجراجويانه» در اطراف کنسولگری ايران در بصره زدند و عملا به مدت يک ساعت و ۲۰ دقيقه اين ساختمان را به محاصره نظامی درآوردند.


دستگاه ديپلماسی ايران با « اشغالگر» خواندن نيروهای بريتانيايی در بصره آنها را متهم کرده است که ساختمان کنسولگری جمهوری اسلامی را مورد تعرض قرار داده و اقدام به تيراندازی به سوی آن کردند.


به گفته جمهوری اسلامی، اين تيراندازی ها که به مدت ۲۰ دقيقه به طول انجاميد هيچگونه تلفات جانی در بر نداشت.


بريتانيا اين ادعای ايران را رد کرده و گفته است نيروهای گشتی اين کشور به هنگام در کمين قرار گرفتن در نزديکی کنسولگری ايران اقدام به تبادل آتش کردند. لندن هنوز پاسخی رسمی به اين يادداشت نداده است.


در نه روز اخير تنش بين ايران و بريتانيا بر سر بازداشت ۱۵ ملوان بريتانيايی توسط جمهوری اسلامی بالا گرفته است و طرفين يکديگر را به نقض قوانين بين المللی متهم می کنند.


به رغم درخواست های بين المللی، تهران هنوز حاضر نشده تا مقامات بريتانيايی با اين نظاميان ديدار کنند و حتی آزادی تنها ملوان زن را به تاخير انداخته است.


XS
SM
MD
LG