لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۰

قبادی برنده جایزه «نوعی نگاه» جشنواره کن شد


بهمن قبادی برنده جایزه «نوعی نگاه» جشنواره کن شد
بهمن قبادی برنده جایزه «نوعی نگاه» جشنواره کن شد
آخرین فیلم بهمن قبادی، فیلم‌ساز ایرانی، که فیلم‌نامه آن با همکاری رکسانا صابری،‌ خبرنگار ایرانی – آمریکایی که در ایران زندانی بود، نوشته شده، روز شنبه جایزه «نوعی نگاه» جشنواره کن را به خود اختصاص داد.

فیلم «کسی از گربه‌های ایرانی خبر ندارد» که در شصت و دومین دوره از جشنواره معتبر کن فرانسه جایزه ویژه هیات داوران بخش «نوعی نگاه» را کسب کرد، نگاهی است به دنیای موسیقی زیرزمینی در ایران و خطر سانسور و زندان برای نوازندگان جوان ایرانی.

جایزه اصلی جشنواره کن،‌ نخل طلا، روز یک‌شنبه اعطا خواهد شد.

فيلم «کسی از گربه‌های ایرانی خبر ندارد» که تنها در ۱۷ روز با عوامل تقريباً غيرحرفه‌ای و با بودجه‌ای اندک ساخته شده است، فيلم افتتاحيه بخش «نوعی نگاه» بود و روز پنج‌شنبه هفته گذشته برای اولين بار در فستيوال معتبر کن به نمايش درآمد.

آقای قبادی پیشتر در سال ۲۰۰۰ نیز جایزه دوربین طلایی جشنواره کن را برای فیلم «زمانی برای مستی اسب‌ها» به دست آورده بود.

در این جشنواره جایزه برتر بخش «نوعی نگاه» که بیشتر بر فیلم‌سازان جوان و نوظهور از سراسر دنیا تمرکز دارد به کارگردان یونانی،‌ یورگوس لانتیموس، اعطا شد. فیلم آقای لانتیموس «سگ‌دندان» نام دارد.

جایزه دوم این بخش نیز به کارگردان رومانیایی کورنلیو پورومبیو رسید که با فیلم «پلیس، صفت» در جشنواره کن فرانسه حاضر شده است.

هیات داوران بخش نوعی نگاه همچنین جایزه ویژه‌ دیگری هم به فیلم «پدر بچه‌های من» ساخته میا هنسن – لاو از کشور فرانسه اعطا کرد. ‌

بهمن قبادی، فيلم‌ساز ايرانی و تنها نماينده ايران در بخش «نوعی نگاه» جشنواره کن، در حالی جایزه ویژه این جشنواره را به دست آورده که خبرگزاری‌های بین‌المللی روز جمعه ۲۵ ارديبهشت‌ماه از قول او اعلام کردند که «شايد ديگر هرگز به ايران بازنگردد.»

این فیلم‌ساز بعدا در گفت‌وگوی کوتاهی با رادیوفردا گفت اظهاراتش در رسانه‌ها بد تعبیر شده و او برای ساخت فیلم‌های بعدی‌اش به ایران بازخواهد گشت.

رکسانا صابری که در فیلم «کسی از گربه‌های ایرانی خبر ندارد» نامش به عنوان فیلم‌نامه‌نویس در کنار بهمن قبادی آمده است در نیمه اردیبهشت‌ماه پس از تحمل چهار ماه حبس از زندان اوین آزاد شد و هم‌اکنون به آمریکا بازگشته است.
XS
SM
MD
LG