لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۲۵

شکایت فلسطینی های مسیحی از مسلمانان


از آنجا که بیت اللحم، زادگاه پیامبر مسیحیان است، مراسم کریسمس در آن هر سالانه به شکلی ویژه برپا می شود.
از آنجا که بیت اللحم، زادگاه پیامبر مسیحیان است، مراسم کریسمس در آن هر سالانه به شکلی ویژه برپا می شود.
در سرزمين های فلسطينی، شماری از مسيحيان فلسطينی در نامه ای به محمود عباس، رهبر تشکيلات خودگردانی، از آنچه که «اذيت و آزار های دامنه دار فلسطينی های مسلمان» ناميده اند، شکايت کرده اند و خواهان حمايت آقای عباس، دربار واتيکان، رهبران کليساهای جهان ودولتهای اروپايی شده اند.

در نامه ای که خانواده های مسيحی در کرانه باختری به محمود عباس نوشته اند، آنها تأکيد کرده اند که در سال های اخير، گروههای فلسطينی مسلمان، به ويژه از جناح های شبه نظامی فلسطينی، آنها را به چشم «همکاران اسرائيل« نگريسته و اذيت و آزار گسترده ای را عليه زندگی آنان آغاز کرده و اموال و زمين های آنها را به يغما برده اند.

مسيحيان فلسطينی در نامه خود نوشته اند که ديگر از اين اتهامات باکی ندارند و به دليل گسترش آزارها، ادامه سکوت را جايز نمی دانند.

سمير قمسيه، صاحب يک ايستگاه تلويزيونی مستقل، که شبکه تلويزيونی «المهد» ناميده می شود و نام اين شبکه، اشاره ای است به زادگاه پيامبر مسيحيان، می گويد، شمار مسيحيان فلسطينی که تا چندی پيش اکثريت جمعيت را در برخی شهرها تشکيل می دادند، اکنون به ۱۵ درصدد از کل جمعيت کاهش يافته است.

آقای قمسيه بر اين باور است که اگر اين وضعيت ادامه يابد، چندی نخواهد گذشت که ديگر حتی يک مسيحی فلسطينی در اين سرزمين ها باقی نماند، و به ويژه شهر بيت لحم (زادگاه مسيح) از مسيحيان خالی شود.

آقای قمسيه می گويد او و خانواده اش مورد بارها از سوی گروههای مسلمان فلسطينی به مرگ تهديد شده اند و برخی از اين گروهها با کوکتل مولوتوف به منزل آنها حمله کرده اند. به گفته وی در اين حمله هيچ يک از اعضای خانواده اش زخمی نشده اند.

آقای قمسيه می گويد ۱۶۰ مورد از اذيت و آزار مسيحيان از سوی گروه های مسلمان فلسطينی را که در سال ۲۰۰۶ ميلادی صورت گرفت، با شرح هر يک از موارد و اسناد و مدارک، ثبت کرده است.

او از آنچه که «مافيای زمين» می نامد، سخن می گويد و تأکيد دارد که مسلمانان فلسطينی، زمين و خانه های مسيحيانی که زادگاه خود را ترک کرده اند، اشغال کرده اند.

او می گويد موارد متعددی در منطقه «بيت ساحور» که تا چندی پيش مسيحيان فلسطينی زيادی در آن زندگی می کردند، ديده شده است.

ژرژت لاما، يک بانوی ۶۹ ساله مسيحی فلسطينی و همسرش فواد لا، ۷۲ ساله، می گويند يک روز صبح در سپتامبر گذشته، هنگامی که بيدار شدند، ديدند که مسلمانان همسايه دور، زمين آنها در منطقه «کرکافا» در حومه بيت، حصار کشيده و آن را زمين خود ناميده اند.

خانم ژرژت، با اشک در چشم، می گويد: «يک افسر وابسته به تشکيلات فلسطينی قول داد به ما کمک کند، اما او تقاضای يک هزار دلار پول کرد. ما پول را پرداخت کرديم ولی او هم پول را برد و هم آن زمين وسيع را به نام خودش ثبت کرد، درختان قديمی زيتون را قطع کرد، زمين را به قطعات کوچکتر تقسيم کرد و فروخت.»

به گفته اين خانواده فلسطينی، اعتراضهای آنان در نهايت با ضرت و شتم و تهديد به کاربرد اسلحه پاسخ گرفت.

ادوارد سلامه، يک مسيحی فلسطينی ديگر می گويد، در نبود نظم و قانون در تشکيلات فلسطينی، مسيحيان، هرچه بيشتر زادگاه خود را ترک می کنند.

آقای سلامه می گويد در موارد بسياری ديده شده که نيروهای پليس فلسطينی نيز از اشغالگران زمين های مسيحيان می ترسند.

از سال ۱۹۹۵ که شهر بيت لحم از سوی اسراييل به تشکيلات خودگردان فلسطينی واگذار شد، بسياری از مسيحيان فلسطينی که ساکنين اين شهر بودند، به کشورهای آمريکا، کانادا يا کشورهای آمريکای لاتين مهاجرت کرده اند.
XS
SM
MD
LG