لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۰۴

دنیس هاپر درگذشت؛ مرگ یک «ایزی‌رایدر»


دنیس هاپر در مراسم رونمایی از ستاره خود در پیاده‌روی ستارگان هالیوود، مارس سال ۲۰۱۰
دنیس هاپر در مراسم رونمایی از ستاره خود در پیاده‌روی ستارگان هالیوود، مارس سال ۲۰۱۰
دنیس هاپر، خالق فیلم معروف ایزی‌رایدر و بازیگر سرشناس هالیوود، زندگی سراسر ماجرای خود را پشت سر گذاشت و روز شنبه در ۷۴ سالگی در خانه خود در لس‌آنجلس درگذشت.

دنیس هاپر که کار خود را با نقشی کوچک در فیلم بسیار مهم «شورش بی‌دلیل» در کنار جیمز دین آغاز کرده بود و همیشه از این آغاز به عنوان یکی از بزرگ‌ترین خاطرات زندگی خود یاد می‌کرد پس از چند سال بیماری و در نهایت نبرد با سرطان پروستات از دنیا رفت.

هاپر پس از شورش بی‌دلیل چند نقش کوتاه و کم‌اهمیت دیگر ایفا کرد تا این که برای پروژه فیلم ایزی‌رایدر به همکاری با پیتر فاندا، پسر هنری فاندای معروف و برادر جین فاندا، پرداخت.

داستان فیلم ایزی‌رایدر ساده بود: دو موادفروش خرده‌پا سوار بر موتورسیکلت‌های هارلی دیویدسون خود سفری را در آمریکا آغاز می‌کنند و از غرب به نیو ارلئانز در جنوب می‌رسند.

با بودجه‌ای اندک (۳۸۰ هزار دلار)، دنیس هاپر فیلم را کارگردانی کرد و پیتر فاندا تهیه‌کنندگی آن را انجام داد، اما پایان دهه ۱۹۶۰ (۱۹۶۹) بود و دوره هیپی‌ها و مواد مخدر و شورش جوانان علیه سنت‌های پدرومادران خود.

این فیلم در همان زمان در سراسر دنیا ۴۰ میلیون دلار بلیت فروخت و در جشنواره معتبر کن فرانسه هم مورد توجه قرار گرفت و تا آنجا پیش رفت که پیتر فاندا امروز در پیام خود به مناسبت مرگ هاپر می‌گوید: «درشاهراه‌های آمریکا راندیم و سبک فیلم‌سازی در هالیوود را زیر و رو کردیم.»

اما دنیس هاپر که به گفته همه دوستان و همکارانش بازی در سینما را بسیار جدی می‌گرفت شخصیت خود در فیلم ایزی‌رایدر را به زندگی واقعی خود هم آورد: سال‌ها به الکل و مواد مخدر معتاد بود و زندگی(های) زناشویی‌اش بسیار پرتلاطم. او پنج بار ازدواج کرد.

دنیس هاپر که در سال ۱۹۳۶ در شهر داج‌سیتی ایالت کانزاس به دنیا آمده بود بالاخره الکل و مواد مخدر را کنار گذاشت و با جدیت و حرارت خاص خود به بازی در فیلم‌های هالیوودی و هنری اروپا پرداخت.

از جمله این فیلم‌ها می‌توان به «اینک آخرالزمان» ساخته فرانسیس فورد کاپولا، و «عشق حقیقی» ساخته تونی اسکات اشاره کرد، اما بازی او در فیلم «مخمل آبی» ساخته دیوید لینچ چیز دیگری بود.

هاپر در فیلم مخمل آبی نقش یک خلاف‌کار و معتاد روانی را در کنار ایزابلا روسلینی بازی می‌کند، بازی‌ای که باعث شد چند سال بعد در فهرست پنجاه بدمن یا شخصیت منفی برتر سینمای هالیوود در مقام سی و ششم قرار گیرد.

دنیس هاپر که تا پایان فعالیت حرفه‌ای خود کارگردانی را نیز رها نکرد در سال ۲۰۱۰ نام خود را در پیاده‌روی ستارگان هالیوود ثبت کرد و ستاره‌ای از آن خود پیدا کرد.

از دیگر فیلم‌های او در مقام بازیگر می‌توان به رامبل فیش، رد راک وست،‌ دنیای آب و سرعت و در مقام کارگردان به رنگ‌ها و نقطه داغ اشاره کرد.
XS
SM
MD
LG