لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۵۲

مذاکره «ئی آن» با ایران برای وارد کردن گاز به اروپا


ئی آن یکی از بزرگترین شرکت های انرژی آلمان است.
ئی آن یکی از بزرگترین شرکت های انرژی آلمان است.
شرکت آلمانی «ئی – آن E.On» روز سه شنبه اعلام کرد که برای يک معامله احتمالی با هدف وارد کردن گاز مايع از ايران به اروپا، با تهران مذاکراتی را انجام داده است.

به گزارش خبرگزاری ها، اين مذاکرات با هدف رفع نياز گاز اروپا انجام شده که در حال حاضر، بسياری از کشورهای اين قاره را به روسيه، وابسته کرده است.

به گفته سخنگوی بخش گاز شرکت عظيم «ئی – آن»، ايران يکی از کشورهايی است که به عنوان منبع گاز مايع، مورد توجه اين شرکت قرار گرفته است.

بخش گاز اين شرکت انرژی «ئی – آن»، با نام «ئی – آن رارگز» فعاليت می کند.

«تاتيانا درير»، سخنگوی اين شرکت افزود: «مدتی است که شرکت ما تحقيقاتی را برای يافتن منابع احتمالی گاز مايع آغاز کرده است و قطعا يکی از کشورهای توليد کننده، ايران است.»

به گفته وی، اين شرکت در معامله با کشورهای ديگر، «به شدت» به قواعد و سياست ها کشور آلمان، وفادار است. آقای درير افزود که اين شرکت در حال حاضر با دفاتر مقام های مسوول در اين زمينه در ايران، «ارتباط نزديک» دارد.

اظهارات اخير شرکت بزرگ «ئی – آن» درباره معامله احتمالی با ايران در حالی منتشر می شود که ايران به دليل مخالفت با تصميم های سازمان ملل متحده درباره برنامه هسته ای، با فشارهای فزاينده ای رو به رو است.

از ديگر سو، شرکت «ئی – آن» برای ساخت ايستگاه گازی بزرگ در شمال آلمان، به دنبال قراردادی درازمدت با يکی از منابع گاز جهان است. اين شرکت برای تامين گاز مورد نياز خود، يادداشت تفاهمی نيز با کشور الجزاير امضا کرد که هنوز به قراداد خريد گاز تبديل نشده است.

گاز مايع طبيعی که اين شرکت به دنبال آن است، به جای گازی که از روسيه و از طريق خط لوله به آلمان منتقل می شود، به شکل جامد و از طريق کشتی به اين کشور وارد خواهد شد.

حمل و نقل دريايی گاز به شرکت «ئی – آن» اين فرصت را داده است که با هر کشوری که منابع گاز در اختيار دارد، مذاکره را آغاز کند.

تلاش برای يافتن منابع تازه نفت و گاز برای اروپا از جايی آغاز شد که روسيه، منبع سنتی اين مواد اوليه در اروپا، در دو سال اخير و بر سر اختلافات مالی با کشورهای اوکراين و بلاروس، انتقال نفت و گاز را به اروپا برای مدتی با اختلال رو به رو کرد.

آلمان نيز يک سوم گاز مورد نياز خود را از روسيه تامين می کند و پيش بينی می شود که با توجه به افزايش تقاضا در آلمان برای گاز، در صورت پيدا نشدن منبع جايگزين، اين مقدار گاز وارداتی از روسيه اقزايش يابد.
XS
SM
MD
LG