لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۶

فیلم پیشگوی ژاک اودیار با ۹ جایزه یکه‌تاز جایزه سزار


هریسون فورد (راست) به همراه سیگورنی ویور در مراسم سزار
هریسون فورد (راست) به همراه سیگورنی ویور در مراسم سزار
در سی و پنجمین دوره از جوایز سالانه سینمایی سزار، اسکار فرانسوی، که روز شنبه برگزار شد، فیلم پیشگو ساخته ژاک اودیار با دریافت ۹ جایزه رکورددار مراسم امسال شد.

این فیلم که در ۱۳ رشته نامزد دریافت جایزه شده بود، از جمله جایزه بهترین فیلم،‌ بهترین کارگردانی، بهترین بازیگر نقش اول مرد و بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را از آن خود کرد.

پیشگو که یکی از پنج نامزد بخش بهترین فیلم غیرانگلیسی‌زبان اسکار امسال نیز هست زندگی یک خلافکار ۱۹ساله بی‌سواد و زندانی با بازی طاهر رحیم را به تصویر می‌کشد. این جوان عرب‌تبار فرانسوی که در ابتدای فیلم به شش سال زندان محکوم می‌شود، در طول دوران حبس به تدریج به یکی از مهره‌های اصلی مافیای زندان تبدیل می‌شود.

در یک سال گذشته، پیشگوی اودیار جوایز متعددی را از آن خود کرده است. جایزه بزرگ هیئت داوران جشنواره فیلم کن و جایزه بهترین جشنواره فیلم لندن از جمله این جوایز است.

علاوه بر این، پیشگو در جشنواره امسال فیلم بریتانیا،‌ بفتا، نیز به عنوان بهترین فیلم خارجی شناخته شد و از طرف اتحادیه منتقدان سینمای فرانسه نیز به عنوان فیلم برتر انتخاب شد.

در تاریخ جوایز سزار، پیشگو پس از دو فیلم «سیرانو دو برژراک» به کارگردانی ژان پل راپنو و «آخرین مترو»، ساخته فرانسوا تروفو که هر کدام برنده ده جایزه سینمایی سزار شدند،‌ دومین فیلم پرجایزه این جشنواره به شمار می‌رود.

در جایزه سزار امسال ایزابل آجانی، بازیگر سرشناس فرانسوی، نیز برای بازی در نقش یک معلم بدلباس در فیلم «روز دامن» برنده جایزه بهترین بازیگر نقش زن شد و پنجمین جایزه سزار خود را به خانه برد.

جایزه بهترین نقش دوم زن به امانوئل دوو برای بازی در فیلم «در آغاز» تعلق گرفت.

فیلم «گران تورینو» ساخته کلینت ایستوود نیز برنده جایزه بهترین فیلم خارجی شد و از رقیبان خود یعنی آواتار جیمز کامرون و روبان سفید ساخته میشائل هانکه پیشی گرفت.

همچنین جایزه افتخاری امسال سزار به هریسون فورد، بازیگر سرشناس آمریکایی، تعلق گرفت.

علاوه بر این در طول برنامه، از اریک رومر،‌ یکی از پیشتازان سینمای موج نوی فرانسه که به تازگی در ۸۹ سالگی درگذشت نیز قدردانی به عمل آمد.

جایزه سزار که از آن به عنوان اسکار فرانسوی نیز یاد می‌شود، برای اولین بار در سال ۱۹۷۵ اهدا شد. کاندیداهای این جایزه توسط اعضای آکادمی علوم و هنرهای سینمایی فرانسه انتخاب می‌شوند. مراسم اهدای جوایز این جشنواره هر سال در ماه فوریه در تئاتر شاتله پاریس انجام می‌شود.
XS
SM
MD
LG