لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۳۴

مراسم اسکار انگلیسی برگزار شد: بیگلو شش جایزه، کامرون دو


کامرون با کسب تنها دو جایزه بفتا از همسر سابقش جا ماند
کامرون با کسب تنها دو جایزه بفتا از همسر سابقش جا ماند
کاترین بیگلو یکشنبه شب در مراسم اهدای جوایز اسکار بریتانیا یا همان بفتا با فاصله‌ای زیاد از همسر سابقش، جیمز کامرون، پیشی گرفت و شش جایزه را به نام فیلمش ثبت کرد.

گنجه درد، محصول سال ۲۰۰۹، که تاکنون نظر مثبت اغلب منتقدان سینمایی دنیا را به خود جلب کرده و چندین جایزه را از آن خود کرده است شب گذشته در لندن مهم‌ترین جوایز بفتا یعنی جایزه بهترین فیلم و بهترین کارگردانی را برای خانم بیگلو به ارمغان آورد.

این در حالی است که جیمز کامرون با فیلم آواتار که در اندک زمانی به پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینما بدل شد تنها دو جایزه طراحی تولید و جلوه‌های ویژه را به خانه برد که در مجموع جوایز مهمی به شمار نمی‌روند.

کاترین بیگلو با گنجه درد که برخی آن را بهترین درام جنگی با موضوع جنگ عراق نامیده‌اند همچنین جوایز تدوین، صدابرداری، فیلم‌برداری و فیلمنامه غیراقتباسی را از آن خود کرد و به عنوان کارگردان زن در تاریخچه بفتا از خود رکوردی به جا گذاشت که بعید است در مدتی کوتاه شکسته شود.

اما یک‌شنبه شب دو بفتای بازیگری در نقش اصلی را دو هنرپیشه انگلیسی تصاحب کردند و راه را بر بازیگران آمریکایی چون جرج کلونی و مریل استریپ بستند: کالین فیرث برای مرد مجرد در نقش همجنس‌گرایی که قصد خودکشی دارد و کری مالیگن برای فیلمی با عنوان تحصیل در نقش دخترکی مدرسه‌ای این جوایز را گرفتند.

دو بفتای بازیگران نقش دوم را هم دو هنرپیشه‌ای تصاحب کردند که در مراسم گلدن گلوب همین جایزه را گرفته بودند: کریستف والتز برای فیلم هرامزاده‌های گمنام اثر کوئنتین تارانتینو (غلط املایی در عنوان انگلیسی فیلم است) و مونیک برای فیلم پریشس.

جایزه بفتای «فیلم برجسته بریتانیایی» هم به فیلم «حوض ماهی»، محصول سال ۲۰۰۹، اثر فیلمساز زن انگلیسی آندره‌آ آرنولد رسید. خانم آرنولد در این فیلم هم همچون جاده سرخ در سال ۲۰۰۶ به زندگی مردم حاشیه‌ جامعه بریتانیا پرداخته است.

اما آمریکایی‌ها در مجموع بیشترین تعداد اسکار انگلیسی‌ها را از آن خود کردند: فیلم «لنگ در هوا» اثر جیسن ریتمن جایزه فیلمنامه اقتباسی را گرفت، و کارتون «بالا» از کمپانی پیکسار جوایز بهترین فیلم انیمیشن و بهترین موسیقی را تصاحب کرد.

جایزه بفتای یک عمر دستاورد و فعالیت سینمایی را هم خانم بازیگر انگلیسی، ونسا ردگریو، دریافت کرد که شاید در ایران بیشتر به خاطر بازی‌اش در فیلم آگراندیسمان میکل آنجلو آنتونیونی در دهه شصت قرن بیستم معروف باشد.

جایزه بفتا (مخفف آکادمی هنرهای سینما و تلویزیون بریتانیا) معمولا پیش‌درآمدی بر جایزه اسکار به حساب می‌آید و اغلب کسانی که بفتا را به خانه می‌برند از اسکار نیز بی‌نصیب نمی‌مانند؛ حال باید دید که کاترین بیگلو در روز هفتم مارس، ۱۶ اسفندماه، که مراسم اسکار در لس‌آنجلس برگزار می‌شود باز هم از جیمز کامرون پیشی می‌گیرد یا خیر.
XS
SM
MD
LG