لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۹

«در G8 بر سر تغییرات جوی توافقی صورت نمی گیرد»


خانم مرکل امیدوار بود که بتواند دیگران را به توافق هایی تازه راضی کند.
خانم مرکل امیدوار بود که بتواند دیگران را به توافق هایی تازه راضی کند.
روز چهارشنبه يکی از مقام های عالی رتبه آمريکايی اعلام کرد رهبران هشت کشور صنعتی جهان در نشست اخير خود در آلمان، برای کاهش گازهای گلخانه ای به توافقی دست نخواهند يافت.

پيش از اين آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان ابراز اميدواری کرده بود که در آخرين دور نشست رهبران هشت کشور صنعتی – G8 – آمريکا از توافقی برای کاهش ۵۰ درصدی گازهای گلخانه ای تا سال ۲۰۵۰ ميلادی حمايت کند و تدابيری برای پيشگيری از افزايش دمای کره زمين نيز پيش بينی شود.

اما جيمز کونافتون، از مشاوران ارشد رييس جمهوری آمريکا در زمينه تغييرات جوی، روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران حاضر شد و گفت که به غير از آمريکا، کشورهای ژاپن، روسيه، کانادا و بسياری ديگر کشورهای جهان با طرحی که برای کنترل گرمايش زمين وجود دارد، «به دلايل گوناگون» موافق نيستند.

وی گفت: «در اين لحظه درباره اين موضوع به خصوص توافقی وجود ندارد.» و افزود که کاهش نشر گازهای گلخانه ای که دانشمندان خواهان آن هستند، عواقبی چون بالا آمدن سطح درياها و خشکسالی و قحطی نيز در پی دارد.

اصرار اروپایی ها


در اظهارنظری جداگانه، وزير محيط زيست فرانسه نيز گفت که قدرت های حاضر در G8 – بريتانيا، کانادا، فرانسه، آلمان، ايتاليا، ژاپن، روسيه و آمريکا – به رغم اينکه ماهها بر سر توافق نامه ای درباره تغييرات جوی مذاکره کرده اند اما هنوز فاصله بسيار زيادی با هرگونه توافقی دارند.

وی به يک تلويزيون فرانسوی گفت: «آلمان با حمايت فرانسه به دنبال گام هايی بيش از توافق های قبلی است و می خواهد با تعيين معيارهايی قابل سنجش، زمينه را برای قراردادی فراتر از پيمان کيوتو فراهم کند. به همين دليل توافق بسيار سخت شده است.»

اروپايی ها کماکان اميدوارند که در نشست اخير G8، نشانه هايی مبنی بر تمايل رهبران جهان به موفقيت پيمان کيوتو ببينند؛ پيمانی که برای جلوگيری از ويرانی محيط زيست به دست بشريت تنظيم شده و آمريکا از پذيرش آن خودداری کرده است.

پيش بينی می شود که خانم مرکل، در ضيافت نهار روز چهارشنبه، موضوع تغييرات جوی را در ميان رهبران جهان پيش کشيده باشد و تا جرج بوش، رييس جمهوری آمريکا را تحت فشار قرار دهد.

مناقشه بوش – پوتين


همچنين نشست G8 در حالی کار خود را آغاز کرده که در آستانه شروع جلسات، جرج بوش، رييس جمهوری آمريکا، همتای روسی خود را به دليل مسايلی چون «عدم گسترش دموکراسی»، به باد انتقاد گرفته است.

بسياری تحليل گران اين گمانه را مطرح کرده اند که G8 در سال ۲۰۰۷ ميلادی به عرصه جنگ لفظی ولاديمير پوتين و جرج بوش تبديل شود و رهبران اروپايی بايد برای بازگرداندن بحث ها به موضوعات کليدی چون تعييرات جوی، گرمايش زمين و کمک به آفريقا، تلاشی مضاعف از خود نشان دهند.

در هفته های اخير اختلافات ميان مسکو و واشينگتن از آنجا بالا گرفت که آمريکا اعلام کرد به رغم مخالفت صريح و بی پرده روسيه، تاسيسات نظامی موسوم به «سپر دفاع موشکی» خود را در کشورهای لهستان و جمهوری چک نصب خواهد کرد.

همزمان روسيه از سوی آمريکا و اتحاديه اروپا تحت فشار است که در جريان استقلال استان کوزوو از کشور صربستان، دخالت نکند.

تظاهرات مخالفان


پيش بينی می شود که رهبران هشت کشور صنعتی جهان درباره موضوعاتی چون برنامه هسته ای ايران، وضعيت سودان و بحران اسراييل و فلسطينی ها نيز گفت و گوهايی داشته باشند.

همزمان با اين نشست، کماکان تظاهرات مخالفان روش های تصميم گيری گروه هشت کشور صنعتی جهان نيز به تظاهرات در بيرون محل برگزاری نشست ادامه می دهند.

اين تظاهرات که در روزهای اخير چندين بار به خشونت کشيده شده است، تا کنون در حدود يک هزار نفر مجروح برجای گذاشته است.

همچنين ۱۶ هزار نيروی امنيتی نيز در شهر روستوک در کشور آلمان که محل برگزاری نشست است، حضور دارند. نيروهای امنيتی آلمان برای اينکه بتوانند آرامش را در محل برگزاری نشست تامين کنند، مخالفان و معترضين را با سيمهای خارداری که اطراف محل نشست کشيده اند، به فاصله حدود ۱۲ کيلومتر دور نگاه داشته اند.
XS
SM
MD
LG