لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۲۵

«جمهوری اسلامی در پی شناسایی ایرانیان مخالف خود در آلمان»


راه‌پیمایی ایرانیان مقیم فرانکفورت آلمان در اعتراض به نتیجه انتخابات و حمایت از جنبش سبز
راه‌پیمایی ایرانیان مقیم فرانکفورت آلمان در اعتراض به نتیجه انتخابات و حمایت از جنبش سبز
اداره ضدخرابکاری آلمان در شهر هامبورگ می‌گوید نیروهای امنیتی و پلیس مخفی جمهوری اسلامی ایرانیان مخالف حکومت ایران را که در آلمان در تبعید هستند زیر نظر دارند.

خبرگزاری رسمی آلمان روز پنج‌شنبه به نقل از این اداره که مقر آن در شهر هامبورگ است گفت که پلیس‌های مخفی جمهوری اسلامی در خاک آلمان فعالیت دارند.

به گفته این اداره ضدخراب‌کاری، پلیس‌های مخفی ایران شهروندان ایرانی مخالف جمهوری اسلامی و تبعیدی را که در آلمان زندگی می‌کنند زیر نظر دارند و حتی از آنها فیلم‌برداری می‌کنند.

خبرگزاری آلمان همچنین می‌گوید شبکه یک تلویزیون دولتی آلمان، «ا. ر. د.»، قرار است پنج‌شنبه‌شب یک فیلم مستند را در برنامه «پانوراما» درباره همین موضوع به روی آنتن بفرستد.

مانفرد مورک، معاون اداره دولتی حفاظت از قانون اساسی، در گفت‌وگویی در این فیلم مستند می‌گوید: «ما اطلاع داریم که اطلاعات ایران هر جا که تظاهراتی علیه دولت ایران برگزار شود آدم‌های خود را می‌فرستد تا خود را میان مردم جا بزنند.»


برنامه شبکه یک تلویزیون دولتی آلمان در همین ارتباط

به گفته آقای مورک، شواهد و مدارکی در دست است که «نیروهای ایران از این تظاهرات فیلم می‌گیرند تا بعدا بتوانند افراد را شناسایی کنند».

به گفته خبرگزاری آلمان، جزییات این مصاحبه را شبکه یک تلویزیون آلمان منتشر کرده است.

در همین زمینه دویچه‌وله فارسی می‌گوید در فیلم مستند «پانوراما» اشاره می‌شود که معترضان به حکومت ایران و نتیجه انتخابات ریاست جمهوری «نامه‌های تهدیدآمیز دریافت کرده و بعضا خانواده‌های‌شان در ایران زیر فشار قرار گرفته‌اند.»

دویچه‌وله فارسی همچنین می‌گوید وزارت خارجه آلمان در نامه‌ای به سازندگان برنامه پانوراما کتبا تایید کرده است که «دولت ایران مدام از آلمان خواهان اعمال محدودیت برای ایرانیان مقیم آلمان در بیان نظرات‌شان شده است.»

علیرضا شیخ عطار، سفیر ایران در آلمان، در واکنش به این خبر می‌گوید که «چنین اتهاماتی بی‌اساس است».

در زمان اوج‌گیری اعتراضات به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری در ایران و رسیدن دامنه آن به خارج از کشور خبرگزاری‌ها در خبری دیگر از حمله معترضان به سفارت ایران در استکهلم سوئد خبر دادند که دلیل آن «فیلم‌برداری کارمندان سفارت ایران از معترضان حاضر در تظاهرات» عنوان شد.

گزارش‌های تاییدنشده حاکی از آن بود که در یکی از تجمع‌های اعتراضی ایرانیان مقیم سوئد در برابر سفارت ایران یکی از کارمندان سفارت شروع به فیلم‌برداری از حاضران در تجمع کرده که این امر خشم حاضران را به دنبال داشته و به حمله آنها به ساختمان سفارت انجامیده است.

«اداره ضدخراب‌کاری آلمان» مسئولیت مقابله با تلاش برای براندازی و خراب‌کاری و جاسوسی خارجی‌ها در خاک آلمان را بر عهده دارد.
XS
SM
MD
LG