لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۳

آلمان صادرات به ایران را کمتر تضمین می کند


آلمان سال‌هاست که بزرگ‌ترین صادرکننده به ایران به شمار می‌رود
آلمان سال‌هاست که بزرگ‌ترین صادرکننده به ایران به شمار می‌رود
آلمان روز دوشنبه اعلام کرد ارائه تضمین اعتباری به شرکت‌های آلمانی صادرکننده به ایران را بسیار محدود کرده، اما هنوز تصمیم به قطع ارائه این تضمین‌ها نگرفته است.

توماس اشتگ، سخنگوی دولت آلمان، ضمن اشاره به این که آنگلا مرکل دستور کاهش ارائه تضمین اعتباری برای ایران را صادر کرده گفت صدراعظم آلمان درباره مساله تجارت با ایران و تحریم‌های احتمالی علیه این کشور در حال گفت‌وگو با متحدان خود است.

او در عین حال افزود: «تصمیمی برای قطع کامل این تضمین‌ها گرفته نشده است.»

تضمین اعتباری صادرات که در آلمان به «پوشش هرمس» معروف است در این کشور به شرکت‌هایی اعطا می‌شود که در بازارهای با ریسک بالا کالای خود را به فروش می‌رسانند.

اداره فدرال آمار آلمان می‌گوید که میزان صادرات این کشور به ایران در فاصله ژانویه تا نوامبر سال گذشته میلادی از سه ميليارد و ۲۰۰ ميليون يورو به سه ميليارد و ۶۰۰ ميليون يورو رسیده است.
آقای اشتگ می‌گوید میزان این تضمین‌ها در سال‌های اخیر به طور چشمگیری کاهش یافته و از شرکت‌های آلمانی خواسته شده که خود داوطلبانه از فعالیت‌شان در ایران بکاهند.

کشور آلمان سال‌هاست که بزرگ‌ترین صادرکننده به ایران به شمار می‌رود. خبرگزاری رویترز به نقل از اداره فدرال آمار آلمان می‌گوید که میزان صادرات این کشور به ایران در فاصله ژانویه تا نوامبر سال گذشته میلادی از سه ميليارد و ۲۰۰ ميليون يورو به سه ميليارد و ۶۰۰ ميليون يورو رسیده است.

آمار این اداره در عین حال نشان می‌دهد که تضمین کالاهای تجاری آلمان که به ایران صادر می‌شوند در سال گذشته به‌شدت کاهش داشته است.

نشریات آلمانی‌زبان می‌گویند این اقدام دولت آنگلا مرکل در واقع پاسخی است به انتقادات متحدان این دولت از جمله ایالات متحده و اسرائیل که در ماه‌های اخیر از ادامه صادرات آلمان به ایران ابراز نارضایتی کرده‌اند.

خبرگزاری رویترز به اخباری در هفته‌های اخیر اشاره کرده است که از تحریم‌های جدید کشورهای اروپایی از جمله بریتانیا و فرانسه و آلمان علیه ایران در آینده نزدیک حکایت دارند.

جمهوری اسلامی بارها از اجرای درخواست شورای امنیت سازمان ملل مبنی بر توقف غنی‌سازی اورانیوم سر باز زده است.

غرب و بسیاری از کشورهای دیگر جهان می گویند که ایران تجت پوشش برنامه هسته‌ای غیرنظامی در پی ساخت سلاح اتمی است، اما تهران بارها این ادعا را انکار کرده و هدف خود را تولید صلح‌آمیز انرژی عنوان کرده است.

XS
SM
MD
LG