لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۳۴

نماینده مجلس: ایران منتظر آن «تغییر» است


حمیدرضا حاجی‌بابایی، نماینده همدان در مجلس شورای اسلامی، روز چهارشنبه از پیروزی باراک اوباما در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به عنوان «فرصت و آزمایش» یاد کرد و گفت ایران «اکنون منتظر آن تغییر است».


آقای حاجی بابایی، عضو هیات رییسه مجلس، در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه ضمن مثبت خواندن پیروزی اوباما در رقابت ریاست جمهوری آمریکا گفت: «اوباما قول تغییر داده است و ما منتظر آن تغییر هستیم.»


این نماینده مجلس ایران همچنین گفت: «جرج بوش در هشت سال گذشته با نظامی‌گری و این بحران مالی فضای بدی را در جهان علیه ایالات متحده ایجاد کرده است. و انتخاب شدن مک‌کین این فضا را بدتر می‌کرد.»


از سوی دیگر غلامعلی حداد عادل، رییس کمیسیون فرهنگی مجلس، نیز در واکنش به پیروزی باراک اوباما در انتخابات ایالات متحده گفت که «این پیروزی واقعیت شکست آمریکا در سراسر جهان است».


به گزارش خبرگزاری نیمه‌رسمی فارس، مشاور رهبر جمهوری اسلامی گفت: «اوباما با شعار «ما نیازمند تغییر هستیم» وارد مبارزه انتخاباتی شد و پیروزی این شعار اقرار ملت آمریکا به شکست سیاست‌های بوش در جهان است.»


به گفته آقای حداد عادل، هر کس در آمریکا رییس جمهور شود چاره‌ای ندارد جز آن که از سیاست‌های بوش برگردد و «این به سود ملت آمریکا و ملل جهان است».


سعید لیلاز، تحلیل‌گر سیاسی و اقتصادی، نیز از پیروزی اولین رییس جمهور آفریقایی‌تبار آمریکا استقبال و آرزو کرد که این آغازگر فصل جدیدی در تاریخچه خصومت‌آمیز تهران و واشینگتن باشد.



«هر کس در آمریکا رییس جمهور شود چاره ای ندارد جز آن که از سیاست‌های بوش برگردد؛ و این به سود ملت آمریکا و ملل جهان است.»
غلامعلی حداد عادل


آقای لیلاز با اشاره به سخنان ضدآمریکایی محمود احمدی‌نژاد، رییس جمهوری اسلامی، گفت: «اگر اوباما به قول‌های خود در مورد برقراری گفت‌وگو با ایران عمل کند، این باعث تضعیف رادیکال‌ها در ایران می‌شود و دیگر شعارهای افراطی آنها خریداری نخواهد داشت.»


به گفته سعید لیلاز، «این امر حتی بر پرونده هسته‌ای ایران هم اثر خواهد گذاشت؛ چرا که خط قرمز مسأله هسته‌ای نیست. خط قرمز امنیت و آغاز دیالوگی است که امینت را با خود خواهد آورد.»


تهران و واشینگتن پس از اشغال سفارت آمریکا در تهران در سیزده آبان سال ۱۳۵۸ و توسط «دانشجویان پیرو خط امام» که در جریان آن دیپلمات‌های آمریکایی به مدت ۴۴۴ روز به گروگان گرفته شدند، نزدیک به سه دهه است که با یکدیگر روابط دیپلماتیک ندارند.


XS
SM
MD
LG