لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۲۱

لاريجانی: حرف های اوباما مقداری معقول تر است


علی لاریجانی، صبح روز پنجشنبه بحرین را ترک کرد. (عکس از epa)
علی لاریجانی، صبح روز پنجشنبه بحرین را ترک کرد. (عکس از epa)

علی لاريجانی، رییس مجلس شورای اسلامی، پیش از پایان سفر سه روزه خود به بحرین در روز پنجشنبه، درباره باراک اوباما، نامزد حزب دموکرات رياست جمهوری آمريکا، اظهار نظر کرد و در عین حال، از آمادگی ايران برای انعقاد قرارداد امنيتی با کشورهای منطقه خبر داد.


او عصر روز چهارشنبه اول آبان ماه روز چهارشنبه و در دومين روز اقامت خود در بحرین، در پاسخ به پرسش های خبرنگارانی که نظر او را در باره انتخابات رياست جمهوری آمريکا جویا شدند، گفت: « به نظر مي رسد حرف هايی که اوباما مي زند، مقداری معقول تر است، اما بايد بيش از حرف در اعمال نشان دهند.»


همزمان با این گفته های علی لاريجانی، محمد باقر قاليباف، شهردار تهران، که احتمال نامزدی او در انتخابات آینده ریاست جمهوری ایران مطرح است، در جریان یک نشست خبری در استراليا، درباره باراک اوباما گفت: «...به اعتقاد من، وی [باراک اوباما] موضع گيری های روشن تر و شفاف تری نسبت به مسايل مهم و اساسی چون ايران و خاورميانه اتخاذ کرده است.»


اشاره آقایان لاریجانی و قالیباف به سخنان باراک اوباما در خصوص ضرورت گفت و گو با ایران بوده است.


پیشتر و در اسفند سال گذشته، محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری اسلامی ایران، در مصاحبه ای در مورد باراک اوباما با عنوان کردن این موضوع که «برای ما فرقی نمی کند چه کسی به کاخ سفيد راه پيدا کند ، مهم اين است فردی که می آيد شرايط آمريکا و جهان را خوب درک کند» گفته بود:« بعيد می دانم دستگاه پشت پرده کاخ سفيد اجازه دهند که اوباما به کاخ سفيد راه يابد.»



وی همچنين در مورد آمادگی برای مذاکره طرف ايرانی با باراک اوباما گفته بود:«من دو سال است که اعلام می کنم آمادگی دارم با بوش در نيويورک و در حضور خبرنگاران مناظره کنم. گفت و گو مشکلی ندارد، اما بعيد می دانم اجازه دهند اوباما بيايد و ريس جمهور شود. مناسبات قدرت در آمريکا را می شناسيد. آنها در قدرت بسيار خشن عمل می کنند و رای مردم تضمين شده نيست.»


بسیاری از رسانه ها این سخنان محمود احمدی نژاد را به معنای تمایل تهران به پیروزی آقای اوباما در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا ارزیابی کردند، اما مقام های ایرانی پس از آن کوشیدند از ابراز هر نظری که دربرگیرنده حمایت تهران از نامزد حزب دموکرات برای این انتخابات باشد، خودداری کنند.


آمادگی برای امضای توافق نامه امنيتی


علی لاريجانی همچنين پيش از ترک منامه، پایتخت بحرين، از آمادگی ايران برای «امضای توافق نامه امنيتی» با کشورهای همسايه خود خبر داد.


او با تاکيد بر اينکه جمهوری اسلامی ايران با اکثر کشورهای منطقه، توافق های اقتصادی گسترده دارد، گفت: «علاوه بر توافق نامه های اقتصادی، ما حاضريم با کشورهای همسايه توافق های امنيتی امضا کنيم.»


رييس مجلس شورای اسلامی در حالی از آمادگی ايران برای امضای توافق نامه امنيتی با کشورهای همسایه خود خبر داد که پیش از این، وی و سایر مقام های ايران با امضای توافق نامه امنيتی ميان آمريکا و عراق مخالفت کرده اند.


آمريکا در تلاش است يک توافق نامه امنيتی با دولت عراق امضا کند تا حضور ارتش خود در اين کشور را پس از پايان مهلت سازمان ملل که ماه آينده به سر می رسد، قانونی کند.



  • « به نظر مي رسد حرف هايی که اوباما مي زند، مقداری معقول تر است، اما بايد بيش از حرف در اعمال نشان دهند.»
علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی

ايران حضور نظامی آمريکا در همسايگی خود را تهديدی برای امنيت خود تلقی می کند و با امضای این قرارداد از سوی دولت عراق مخالفت می ورزد.


علی لاريجانی همچنين در باره حضور نظامی آمريکا در خاور ميانه گفت: «پايگاه هايی که کشورهای منطقه در اختيار آمريکا قرار می دهند، در آينده، خود اين کشورها را دچار مشکل می کند و علاوه بر اين، الآن موقعی نيست که کشورهای منطقه حاشيه خليج فارس کارت خود را مجانی به آمريکا بدهند. اکنون زمان بازيگری اين کشورها است.»


پیشتر، برخی از مقام های جمهوری اسلامی ایران، از جمله فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، تهدید کرده اند در صورتی که آمریکا از پایگاه های نظامی خود در این کشورها برای حمله به ایران استفاده کند، این کشورها از پاسخگویی تهران در امان نخواهند بود.


در همین زمینه

XS
SM
MD
LG