لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۱۰

اوباما: گزينه نظامی عليه ايران از روی ميز کنار نرفته است


باراک اوباما پیشتر گفته بود که جهان بايد به صورت جدی به ايران برای برنامه هسته ای اش فشار آورد. (عکس: AFP)
باراک اوباما پیشتر گفته بود که جهان بايد به صورت جدی به ايران برای برنامه هسته ای اش فشار آورد. (عکس: AFP)

باراک اوباما، نامزد حزب دمکرات برای انتخابات رياست جمهوری آمريکا، روز پنجشنبه دستيابی ايران به سلاح هسته ای را غير قابل قبول خواند.


وی که با شبکه تلويزيونی فاکس نيوز گفت و گو می کرد، افزود: «اگرچه گفته است که به تهران پيشنهاد مذاکره خواهد داد، اما هرگز راه حل نظامی را در اين زمينه از روی ميز برنداشته است.»


آقای اوباما گفت که دستيابی ايران به سلاح هسته ای تغيير دهنده روند بازی خواهد بود.


او پیشتر در جریان مبارزات انتخاباتی اش در ایالت آیوا گفته بود: جهان بايد به صورت جدی به ايران برای برنامه هسته ای اش فشار آورد، قبل از آنکه اسرائيل احساس کند خود بايد کاری انجام دهد.


آقای اوباما در پاسخ به پرسش يکی از رای دهندگان گفته بود: «وظيفه من به عنوان رییس جمهور اين خواهد بود که مطمئن شويم قادر به وارد کردن فشارهای ديپلماتيک به ايران هستيم، جامعه جهانی را به صورت جدی در قبال برنامه (اتمی) ايران بسيج و تحريم ها عليه ايران را دنبال کنیم.»


وی افزوده بود: «ما مجبوريم اين کار را انجام دهيم، قبل از اينکه اسرائيل احساس کند در اين ارتباط بن بست وجود دارد.»


نامزد حزب دمکرات برای انتخابات رياست جمهوری آمريکا در بخش ديگری از گفت و گويش با فاکس نيوز در مورد عراق گفت که عمليات نيروهای آمريکايی در آن کشور فراتر از تصور هر فردی، موفقيت آميز بوده است.


همزمان با سخنان آقای اوباما، رييس جهموری فرانسه نيز به جمهوری اسلامی ايران هشدار داد که با ادامه تلاش هايش برای رسيدن به جنگ افزار هسته ای وارد يک «قمار خطرناک» می شود.

اين سخنان باراک اوباما انتقاد جمهوريخواهان از او را به دنبال داشت که گفتند اين موضوع نشان دهنده آن است که مخالفت اوليه اش با عمليات نيروهای آمريکايی در عراق، ناشی از قضاوت ضعيف وی بوده است.


اظهارات سرکوزی


اظهارات باراک اوباما ساعاتی پس از سخنان نيکلا سرکوزی، رييس جمهوری فرانسه، ابراز شد که شدیدا به جمهوری اسلامی ايران هشدار داد که با ادامه تلاش هايش برای رسيدن به جنگ افزار هسته ای وارد يک «قمار خطرناک» می شود، زيرا با اين کار خود را در معرض خطر حمله اسرائيل قرار می دهد.


آقای سرکوزی اين هشدار را در دمشق، و در جريان نشست چهار جانبه ای با سران سوريه، قطر و ترکيه بيان کرد.


رييس جمهوری فرانسه گفت: به اعتقاد او، ايران در مسير دستيابی به بمب اتمی در طرح های هسته ای پيش می رود و برنامه های اتمی ايران ماهيت نظامی دارد.


وی افزود: «ايران با اين کار مخاطره ای بزرگ را برای خود می خرد.»


نيکلا سرکوزی در پايان مذاکرات رهبران اين چهار کشور در دمشق گفت: «اين امر مهم نيست که حمله احتمالی به ايران اقدامی خردمندانه است يا مشروعيت دارد يا نه، در هر حال عواقبی فاجعه بار خواهد داشت و ما بايد از وقوع چنين فاجعه ای جلوگيری کنيم.»


رييس جمهوری فرانسه گفت: «يک روز بيدار خواهيم شد و خواهيم شنيد که اسرائيل به تاسيسات هسته ای ايران حمله کرده است، فارغ از اينکه چه کسی در اسرائيل نخست وزير است يا صحنه سياست اسرائيل چگونه است.»


آقای سرکوزی گفت: «به راستی در آن لحظه که با اين واقعيت روبرو شويم، چکار خواهيم کرد؟»


جمهوری اسلامی ايران از سوی کشورهای غربی متهم شده که به دنبال توليد بمب اتمی است ولی تهران همواره اين ادعا را رد کرده و هدف از اين برنامه را، توليد برق عنوان کرده است.


کشورهای عضو گروه پنج به علاوه يک، شامل اعضای دائم شورای امنيت سازمان ملل همراه با آلمان، بسته ای حاوی مشوق های اقتصادی به تهران ارائه کرده اند و از ايران خواسته اند تا در ازای آن غنی سازی اورانيوم را متوقف کند.


جمهوری اسلامی ايران هر گونه توقف در برنامه غنی سازی اورانيوم را که کاربرد دو گانه نظامی و غير نظامی دارد، رد کرده است.


بشار اسد، رييس جمهوری سوريه، نیز روز چهارشنبه گفته بود که هر گونه حمله احتمالی به ايران «عواقبی فاجعه بار خواهد داشت و موثر هم نخواهد بود.»


XS
SM
MD
LG