لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۷:۰۵

پرونده ایران و اجلاس تروریسم هسته ای


رسانه های دولتی ایران می گویند که برنامه هسته ای از حمایت مردمی برخوردار است.
رسانه های دولتی ایران می گویند که برنامه هسته ای از حمایت مردمی برخوردار است.
آنکارا ميزبان دومين اجلاس مبارزه بين المللی عليه تروريسم هسته ای بود. نمايندگان ۱۳ کشور جهان از جمله آمريکا، روسيه، چين و بريتانيا در اين اجلاس دو روزه شرکت داشتند و روز سه شنبه به کار خود پايان داد.

به گزارش آژانس خبرترک در اين اجلاس پرونده هسته ای ايران و خطرات دستيابی گروهای تروريستی، به ويژه شبکه القاعده به تسليحات هسته ای مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

با اينکه نمايندگان روسيه و چين حمايت خود را از حل مسالمت آميز پرونده هسته ای ايران ابراز داشتند، اما تا کيد کردند که توليد سلاح هسته ای در خاورميانه، به نا آرامی های منطقه دامن می زند و ممکن است صلح جهانی را به مخاطره بياندازد.

نوزاد کاراکه چی، روزنامه نگار مستقل در آنکارا که از نزديک جريان اجلاس مبارزه با تروريسم هسته ای را تعقيب می کند، در مصاحبه با راديو فردا به سوالات ما در اين باره پاسخ داده است:

پرونده هستهای ايران در اين اجلاس به چه نحوی مورد گفتگو قرار گرفت؟

در اين اجلاس راههای حفظ منابع راديو اکتيوتيه برای جلوگيری از دستيابی قاچاقچيها به مواد هستهای خطرناک مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت. عليه ايران گامی برداشته نشد.

اما نحوه فعاليتهای هسته ای ايران و رويارويی آن با شورای امنيت سازمان ملل متحد و ادعای آمريکا که اهداف اعلام شده ايران درزمينه هسته ای را تکذيب می کند، مغايرت غنی سازی اورانيوم در ايران با اصول مذاکرات و در واقع اينکه آيا در چهارچوب فعاليتهای هسته ای ايران برنامهای برای توليد سلاح هستهای وجود دارد يا خير، مورد بحث قرار گرفت.

وزارت خارجه ترکيه اعلام کرده برگزاری اين اجلاس عليه هيچ کشور خاصی و از جمله ايران نيست. اما در عين حال چرا کانال آ تی وی تلويزيون ترکيه، اجلاس مبارزه با تروريسم هسته ای را به نوعی احساس خطر جامعه جهانی از دستيابی ايران به تسليحات هسته ای و سپس در اختيار القاعده نهادن اين سلاح ها توصيف کرده است؟

چنانکه می دانيد در اين اواخر آمريکا ايران را به همکاری با تروريسم در عراق متهم کرده و چند روز پيش مامورين اطلاعات آمريکا سلاح هايی را که از ايران به عراق منتقل شده بود، به همه نشان دادند.

جامعه جهانی به مساله توجه کرده، زيرا نخستين باری است که آمريکا با اين صراحت ايران را به عامل کشتار سربازان خود در عراق متهم می کند.

من فکر می کنم، آمريکا به دنبال انزوای ايران و جلب حمايت جهانی عليه برنامههای هستهای جمهوری اسلامی است، زيرا برنامه های هسته ای ايران برای اسراييل و آمريکا تهديد بزرگی محسوب می شود و همچنين خود حکومت ايران هم مانعی بر سر راه سياست های آمريکا در منطقه است.
XS
SM
MD
LG