لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۵۳

درگیری میان مرزبانان ایران و افغانستان


مرزبانان افغان می گویند که ایران و پاکستان بارها از مرزها عبور کرده اند.
مرزبانان افغان می گویند که ایران و پاکستان بارها از مرزها عبور کرده اند.

در درگيری بين پليس مرزی افغانستان و مرزبانان ايران در ساعات نخستين صبح روز جمعه، يک سرباز ايرانی و يک سرباز افغان، کشته شدند.

محمد داود عسکريار، رييس شهربانی استان نميروز ضمن تاييد خبر اين درگيری، گفت که درگيری روز جمعه، به خاطر «گذر مرزبانان ايرانی از خاک ايران به افغانستان» رخ داده است.


وی گفت که پليس مرزی ايران در منطقه کرکی، مربوط شهرستان کنگ در استان نميروز از خط مرزی گذشته بود.

هنوز مقام های ايرانی به اين خبر هيچ واکنشی نشان نداده اند.

اما غلام دستگير آزاد، استاندار نيمروز به راديو آزادی گفته است که اين درگيری، شب گذشته انجام شده و يک پليس مرزی افغان و يک تن ديگر جراحت برداشته است.

وی در اين مصاحبه گفت: «شب گذشته درگيری بين نيروهای انتظامی ايران و پليس مرزی افغانستان در شهرستان کنگ رخ داد. ما يک هيئت برای تحقيق در اين باره محل اعزام کرده ايم.»

با اين همه ، عبدالصمد استانيکزای، استاندار پشين فراه نيز ادعا کرده که ايران در امور افغانستان دخالت می کند و گفته است که جمهوری اسلامی ايران می خواهد در بلندمدت هويت افغان را نابود کند.

وی افزود: «ايران از راهی در امور افغانستان دخالت می کند که سبب نابودی هويت ما شود. من فکر می کنم در بلندمدت، مداخلات ايران خطرناک تر از مداخلات پاکستان باشد.»

زمری بشری سخنگوی وزارت کشور افغانستان نيز در گفت و گو با يک خبرگزاری محلی افغان، وقوع اين درگيری را تاييد کرد و گفت که مقامات کابل، اعتراض خود به گذر مرزبانان ايران از نقطه مرزی مشترک دو کشور به خاک افغانستان را، به وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ايران ابراز کرده اند.

او گفت که دولت افغانستان خواهان ايجاد تنش در روابط دو کشور همسايه نيست و می خواهد اين موضوع با يک ديپلماسی فعال حل شود.

با اين حال مقامات امنيتی در استان فراه گفته اند، اين اولين بار نيست که مرزبانان ايران وارد خاک افغانستان می شوند.


XS
SM
MD
LG