لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۱۴

سازمان ملل: هدفمند کردن یارانه‌ها، ‌ضربه‌ای بر مهاجران افغان در ایران


یک پناهنده افغان همراه فرزندانش. عکس تزئینی است.
یک پناهنده افغان همراه فرزندانش. عکس تزئینی است.
کمیسیون عالی مهاجران سازمان ملل روز سه‌شنبه هشدار داد که طرح دولت محمود احمدی‌نژاد برای «هدفمند کردن» یارانه‌ها ضربه‌ای بر مهاجران افغان در ایران خواهد بود که قرار نیست از این طرح سهمی داشته باشند.

این کمیسیون زیرمجموعه سازمان ملل متحد در حالی نسبت به وضعیت افغان‌های ساکن در ایران در صورت اجرای طرح آقای احمدی‌نژاد هشدار داده است که مشخص نیست وضعیت مردم ایران و به‌ویژه افراد زیر خط فقر با این طرح چه خواهد بود.

اما به‌رغم بدبينی بسیاری از کارشناسان و اقتصاددانان در مورد پيامدهای اجرای قانون هدفمند شدن يارانه‌ها، از جمله افزايش شديد نرخ تورم، محمود احمدی‌نژاد هفته گذشته مدعی شد که با اجرای اين قانون «فقيری در ايران وجود نخواهد داشت.»

آندری ماهه‌سیچ، سخنگوی این کمیسیون، در گفت‌وگو با خبرنگاران در شهر ژنو اعلام کرد که این طرح بسیاری از یک میلیون مهاجر افغان را که هم‌اکنون در شهرهای مختلف ایران زندگی می‌کنند با دشواری بسیار مواجه خواهد کرد.

در چارچوب قانون هدفمندکردن یارانه‌ها که چندى پیش پس از کشمکش بسیار در ایران به تصویب رسید، قرار است در یکی دو ماه آینده یارانه‌هاى پرداختى به کالاهاى اساسى و سوخت حذف شود.

در حالى که مخالفان این طرح نسبت به آثار تورمى اجراى این قانون در جامعه به‌ویژه در صورت اجراى آن در یک مرحله هشدار داده‌اند، دولت آقای احمدی‌نژاد بر اجراى یک مرحله‌اى آن اصرار دارد.

بر اساس آمارهای رسمی در ایران، سالانه صد میلیارد دلار در کشور صرف یارانه کالاهای اساسی همچون بنزین، گاز و برق و خوراک می‌شود. این میزان تقریبا معادل یک سوم تولید ناخالص ملی کشور است.

به گفته آقای ماهه‌سیچ، کمیسیون عالی مهاجران سازمان ملل به همین دلیل از کشورهای کمک‌کننده به خود درخواست بودجه اضافی کرده است تا قدری از فشار بر مهاجران باقی‌مانده در ایران کاسته شود.

او گفت:‌«ما اکنون ۱۸ میلیون دلار درخواست کرده‌ایم که قرار است کسری بودجه ما را تامین کند.»

به گفته سخنگوی کمیسیون مهاجران سازمان ملل، بودجه این نهاد در سال جاری برای کمک به مهاجران افغان در ایران نزدیک به ۳۷ میلیون دلار تعیین شده، اما تاکنون تنها یک پنجم از این مبلغ توسط این کمیسیون دریافت شده است.

در حالی که نزدیک به دو میلیون افغان از سال ۲۰۰۲ تاکنون از ایران به کشور خود بازگشته‌اند، کمیسیون مهاجران سازمان ملل می‌گوید اکنون روند بازگشت افغان‌ها به کشور خود به دلیل شرایط اقتصادی بد و فقدان امنیت در افغانستان کند شده است.
XS
SM
MD
LG