لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۰۰

صدای شما؛ افزایش قیمت برخی کالاها پیش از هدفمند کردن یارانه ها


در بحث آزاد این هفته برنامه «صدای شما صدای فردا»، موضوع افزایش قیمت برخی کالاها در ایران به بحث گذاشته شد.

بر اساس گزارش های منتشره، قیمت بعضی از مواد غذایی یارانه‌ای مانند شیر در روزهای اخیر افزایش یافته است. سخنگوی وزارت بازرگانی ایران درباره بالا رفتن قیمت شیر به خبرگزاری مهر گفته است: افزایش قیمت به این دلیل است که دولت تصمیم دارد میزان توزیع شیر را در سطح کشور افزایش بدهد.

در بحث آزاد این هفته «صدای شما» سه شنونده از ایران شرکت داشتند و نظرات خودشان را پیرامون این موضوع با یکدیگر در میان گذاشتند؛ آقایان کمبوجیه، مسعود و فریدون.

کمبوجیه معتقد است که طرح توزیع بیشتر شیر طرح موفقی نخواهد بود زیرا به جهت قیمت بالای آن کسی توان خرید آن را نخواهد داشت.

وی اشاره می‌کند که این افزایش قبل از هدفمند شدن یارانه‌ها است و لذا پس از اجرای این طرح این قیمت باز هم افزایش خواهد یافت که این افزایش قیمت با سطح درآمد افراد همخوانی ندارد.


در مورد طرح هدفمند کردن یارانه‌ها کمبوجیه معتقد است که این طرح با شکست مواجه خواهد شد.

به گفته وی، حکومت طرح‌های بسیاری را ارائه می‌دهد، اما قادر به عملی کردن آن‌ها نیست. کمبوجیه می‌گوید اگر دولت می‌خواهد به فکر مردم باشد به جای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها باید به فکر کارگرانی باشد که هنوز تحت پوشش بیمه نیستند.

مسعود می‌گوید: در ایران قیمت کالاها در حالی افزایش می‌یابد که در‌آمد افراد هیچ تغییری نمی‌کند و لذا قدرت خرید پایین می‌آید.

وی می‌افزاید: «زمانی که خمینی روی کار آمد قول داد تسهیلاتی نظیر آب، برق و گاز رایگان خواهد بود، اما هیچ‌گاه به این وعده عمل نکرد.»


مسعود نیز معتقد است که طرح هدفمند کردن یارانه‌ها در حد شعار باقی خواهد ماند و عملی نخواهد شد.

فریدون نیز معتقد است که با توجه به سطح تورم در ایران قیمت‌ها همواره افزایش خواهند یافت.

وی می گوید: طرح افزایش قیمت به منظور افزایش میزان دسترسی طرح مناسبی نخواهد بود زیرا با افزایش قیمت کسی توان خرید کالاهایی را که در سطح بالا توزیع شده‌اند، نخواهد داشت.

فریدون نیز معتقد است که این طرح در شرایط کنونی موفق نخواهد بود،‌ زیرا اجرای آن نیازمند زمینه‌هایی نظیر مهار تورم است.

وی همچنین می‌گوید این طرح باید توسط کارشناسان اجرا شود و معتقد است افرادی که اکنون در راس کار هستند مهارت لازم برای اجرای این طرح را ندارند.

در برنامه این هفته صدای شما صدای فردا همچنین توضیحاتی در مورد طول موج‌های رادیو فردا ارائه شد.

برنامه کامل صدای شما را بشنوید:

XS
SM
MD
LG