لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۲۵

«هر کس در تظاهرات شرکت کند، پلیس برخورد شدید خواهد داشت»


اسماعیل احمدی‌مقدم، فرمانده نیروی انتظامی ایران
اسماعیل احمدی‌مقدم، فرمانده نیروی انتظامی ایران
فرمانده نیروی انتظامی ایران روز چهارشنبه با اشاره به عاشورای تهران و این که «دوره مدارا» به پایان رسیده تهدید کرد که از این پس «هر کس در این گونه تظاهرات شرکت کند،‌ پلیس برخورد شدید و قاطع خواهد داشت».

سردار اسماعیل احمدی مقدم در جمع خبرنگاران همچنین برخوردهای پیشین نیروهای پلیس و امنیتی جمهوری اسلامی با مخالفان را «برخورد حداقلی» توصیف کرد.

این در حالی است که از زمان آغاز اعتراضات به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری و سپس گسترده‌تر شدن اعتراضات مردم، نتیجه این «برخورد حداقلی» کشته شدن بیش از ۳۰ نفر طبق آمار رسمی و بیش از ۷۰ نفر طبق آمار کمیته مشترک موسوی و کروبی برای پیگیری وقایع پس از انتخابات بوده است.

غیر از این در نزدیک به هفت ماهی که از زمان آغاز اعتراضات مردم ایران می‌گذرد، صدها نفر نیز در اثر خشونت نیروهای امنیتی و لباس‌شخصی ایران روانه بیمارستان‌ها شده‌اند.

آقای احمدی مقدم در گفت‌وگوی خود با خبرنگاران همچنین تاکید کرده است که «هیچ تصویری در خصوص زیر گرفتن مردم توسط خودروی پلیس وجود ندارد».

اما، برخلاف گفته فرمانده پلیس ایران، ویدئویی که از حوادث روز عاشورای تهران بر وب‌سایت یوتیوب قرار گرفته و روز چهارشنبه بر وب‌سایت شبکه خبری سی‌ان‌ان نیز قرار گرفت، دو لندکروز به رنگ سبز و سفید مخصوص نیروی انتظامی جمهوری اسلامی را نشان می‌دهد که یکی از آنها فردی را در خیابان زیر می‌گیرد و بار دیگر از روی او رد می‌شود.


ویدئوی زیر گرفتن فردی در روز عاشورا با خودروی نیروی انتظامی (حاوی صحنه خشن)

اسماعیل احمدی مقدم در جایی دیگر خطاب به خبرنگاران اشاره می‌کند که در روز عاشورای تهران «آشوب‌گران با استفاده از یک خودروی سرقتی دو نفر را زیر گرفته و کشتند».

آقای احمدی مقدم همچنین از دستگیری ۵۰۰ نفر در حوادث روز عاشورا توسط پلیس ایران خبر داده و می‌افزاید: «البته وزارت اطلاعات و دیگر ضابطان هم دستگیری‌هایی داشته‌اند.»

این در حالی است که پیشتر احمدرضا رادان، جانشين اسماعیل احمدی مقدم، در تلويزيون دولتى ايران از كشته شدن چهار نفر و دستگيرى ۳۰۰ نفر در جريان ناآرامى‌هاى روز عاشورا خبر داده بود.

پس از آقای رادان، دیگر مقامات جمهوری اسلامی از جمله دادستان تهران تعداد کشته‌شدگان در حوادث روز عاشورا را هشت نفر اعلام کردند.

این در حالی است که شب گذشته، سه‌شنبه، وب‌سایت خبری جرس، جنبش راه سبز، با استناد به یک بولتن محرمانه خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، آمار کل قربانیان روز عاشورا در ایران را ۳۷ نفر اعلام کرد.
XS
SM
MD
LG