لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۲:۴۵

مجله توقیفی دنیای تصویر، بار دیگر در دکه‌های روزنامه‌فروشی


جلد آخرین شماره از ماهنامه دنیای تصویر، فروردین ۱۳۸۸
جلد آخرین شماره از ماهنامه دنیای تصویر، فروردین ۱۳۸۸
مجله سینمایی «دنیای تصویر» پس از یک سال و اندی توقیف و توقف، بار دیگر با ویژه‌نامه فروردین‌ماه سال ۱۳۸۸، حاوی گزیده صد شماره اول این نشریه، به دکه‌های روزنامه‌فروشی بازگشت.

مجله محبوب و باسابقه «دنیای تصویر» با مسئولیت و سردبیری علی معلم، روزنامه‌نگار و تهیه‌کننده سینما، در ۲۰ اسفندماه سال ۱۳۸۶ به حکم هیات نظارت بر مطبوعات جمهوری اسلامی به همراه هشت نشریه دیگر، از جمله ماهنامه «هفت»، اجازه انتشار خود را از دست داد.

علی معلم خبر لغو ممنوعیت انتشار ماهنامه خود را در آذرماه سال ۱۳۸۷ اعلام کرد و در همان زمان ابراز امیدواری کرد که شماره آینده آن را در «پانزدهم ماه آینده» [دی‌ماه ۸۷] منتشر کند، اما شماره صدو هشتادو چهارم «دنیای تصویر» ویژه نوروز نخستین شماره‌ای است که پس از لغو امتیاز این نشریه به بازار می‌آید.

ماهنامه دنیای تصویر که پس از ۱۵ سال انتشار بی‌وقفه محبوب‌ترین ماهنامه سینمایی ایران پس از ماهنامه «فیلم» به شمار می‌رود طبق اظهارنظر اداره کل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به دلیل «استفاده ابزاری از عکس‌های هنرپيشگان به‌خصوص هنرپيشه‌های فاسد خارجی و درج جزئيات زندگی مبتذل آنان» لغو مجوز شده بود.

از میان ۹ نشریه‌ای که در آخرین روزهای سال ۱۳۸۶ لغو امتیاز شدند، تاکنون تنها ماهنامه «دنیای تصویر» بخت و اقبال آن را داشته است که از توقیف بیرون بیاید.

روی جلد جدیدترین شماره از ماهنامه «دنیای تصویر» از نظر طراحی و گرافیک و عکس تفاوت چندانی با شماره‌های پیشین این مجله ندارد، اما علی معلم به حکم شعار روی جلد با دعوت «با مهر به گذشته بنگر!» بازگشته است تا بماند.

از سال ۱۳۸۴ که محمود احمدی‌نژاد به ریاست جمهوری اسلامی و محمدحسین صفار هرندی که از سردبیران روزنامه «کیهان» بود به وزارت ارشاد اسلامی رسیدند، برخورد با مطبوعات مستقل افزايش يافت. لغو امتياز ماهنامه «زنان» نیز که پس از ۱۶ سال از انتشار بازماند از جمله این برخوردها بود که با اعتراضات زيادی روبه‌رو شد.
XS
SM
MD
LG