لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۲۸

سخنرانی شيرين عبادی در اجلاس جهانی رسانه ها


شيرين عبادی، برنده جايزه صلح نوبل.
(عکس از AFP)
شيرين عبادی، برنده جايزه صلح نوبل. (عکس از AFP)

«اجلاس جهانی رسانه ها» در شهر بن، آلمان، روز دوشنبه آغاز و تا روز چهارشنبه ادامه دارد.


در روز نخست اين همايش، سخنرانان از جمله به نقش خبرنگاران و گزارشگران در اطلاع رسانی، مشکلاتی که اين انسانها در کشورهای استبدادی با آنها دست و پنجه نرم می کنند و همچنين نقش مثبت و منفی رسانه ها در دنيای امروز پرداختند.


اريک بترمن، مدير عامل صدای آلمان، به عنوان ميزبان اين همايش، با اشاره به نقش خبرنگاران گفت:«در دهکده جهانی امروز انسانها نبايد درباره يکديگر، بلکه بايد با يکديگر گفت وگو کنند».


يکی از سخنرانان «همايش جهانی رسانه ها» در شهر بن آلمان، شيرين عبادی، برنده جايزه صلح نوبل، بود که به زبان فارسی به نقش خبرنگاران، سانسور و تعطيلی روزنامه ها در ايران پرداخت.


خانم عبادی گفت:« من همواره خبرنگاران را همکاران خوب مدافعين حقوق بشر ناميده ام، زيرا بدون همکاری شما،نمی توانستيم اخبار نقض حقوق بشر در ايران و جهان را به گوش مردم رسانيده و از افکار عمومی مدد طلبيم. شما خبرنگاران و خبر رسانان،زبان گويای قربانيان نقض حقوق بشر هستيد و بهمين دليل هم همکاران شما مورد اذيت و آزار حکومت های غير دموکراتيک قرار دارند».


خانم شيرين عبادی سپس به مسئله دموکراسی و مردم سالاری پرداخت و گفت: «تا ملت و مردمانی در ابراز انديشه و بيان خود آزاد نباشند، مردم سالاری بی معنا است».


سانسور در ايران، از دیگر مسایلی بود که خانم عبادی به آن پرداخت.


خانم عبادی با اشاره به فيلتر کردن سايت ها و به زندان انداختن وب لاگ نويسان، خبرنگاران و مدافعان حقوق بشر در ايران، گفت: « دولت ايران بسياری از سايت های اينترنتی را فيلتر گذاری کرده، تعدادی از وب لاگ نويسان به جرم انتقاد از حکومت روانه زندان شده اند که از ميان آنها از ميرابراهيمی، اميد معماريان و آرش سيگارچی نام می برم که هرکدام مدتی در زندان بودند. در حال حاضر هم تعدادی از بهترين خبرنگاران و نويسندگان ما در زندان هستند که ياد و نام کبودوند، باقی و حسن پور را گرامی می دارم . متاسفانه وقت اجازه نمی دهد که همه را نام ببرم».


وی افزود:« در سه سال اخير تعداد زيادی از نشريات لغو امتياز و يا تعطيل شدند، که از ميان آنها به روزنامه های شرق، جمهوريت و ماهنامه زنان اشاره ميکنم . خط قرمز مطبوعات و منطقه ممنوعه برای آنها روز به روز گسترده تر می شود، حتی درج اخبار بعضی از محاکمات ممنوع است. در اين مورد می توانم به پرونده، موکل خودم، زهرا بنی يعقوب اشاره کنم . وقتی مطلبی، در اين حد، قابل درج در نشريات امروز ايران نيست، تکليف موضوعات مهمی مانند انرژی هسته ای و اخبار مربوط به آن، يا احتمال حمله نظامی و بحث پيرامون تبعات آن ديگر مشخص است».


خانم عبادی در پايان سخنرانی خود در اجلاس جهانی رسانه ها که از سوی صدای آلمان در شهر بن برپا شده، به شکاف موجود ديجيتالی ميان کشورهای دارا و ندار اشاره کرد و گفت: «درحالی که در کشورهای اروپائی به طور متوسط هر دو نفر دارای يک کامپيوتر است، اين ميزان، به عنوان مثال در کشور آفريقائی آنگولا، برای هر سه هزار نفر يک دستگاه کامپيوتر است».


گرد هم آيی رسانه ها در شهر بن آلمان تا روز چهارشنبه اين هفته، نقش رسانه ها در برقراری صلح و پيش گيری از بحرانهای جهانی را مورد بررسی قرار می دهد.


XS
SM
MD
LG