لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۱۲

به دنبال دستگیری دو ایرانی، سفیر ایتالیا به وزارت خارجه احضار شد


رامین مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت خارجه ایران
رامین مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت خارجه ایران
وزارت خارجه جمهوری اسلامی روز جمعه با اشاره به دستگیری دو تبعه ایران در ایتالیا به اتهام قاچاق اسلحه اعلام کرد که پنج‌شنبه شب سفیر ایتالیا در تهران را به این وزارتخانه فراخوانده است. یکی از این دستگیرشدگان خبرنگار تلویزیون دولتی ایران است.

يک دادستان ضد تروريسم ايتاليا روز چهارشنبه ضمن اعلام خبر بازداشت دو ايرانی و پنچ ايتاليايی به اتهام قاچاق اسلحه و نقض تحريم‌های بين‌المللی در شهر تورین تصریح کرد که تحقیقات درباره فعالیت‌های این افراد از ماه ژوئن سال ۲۰۰۹ آغاز شده است.

به گزارش خبرگزاری‌های داخلی ایران در روز جمعه، سخنگوی وزارت خارجه ایران اعلام کرده است که آلبرتو برادانینی، سفیر ایتالیا در ایران، «برای توضیح خواستن و آگاهی یافتن از ابعاد این موضوع» فراخوانده شده است.

رامین مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی، دستگیری دو ایرانی در ایتالیا را «بازی جدیدی» توصیف کرده و در این باره گفته است: «این بازی با هدف حاشیه‌پردازی‌های خاص و اغراض مبهم انجام گرفته است.»

آرماندو اسپاتارو، دادستان ضد تروریسم ایتالیا، نام ایرانی‌های دستگیرشده در این پرونده را حمید معصومی‌نژاد، ۵۱ ساله، و همایون بختیاری، ۴۷ ساله، اعلام کرده است.

آقای معصومی‌نژاد که ساکن رم بوده و شغل خود را روزنامه‌نگار اعلام کرده از خبرنگاران باسابقه واحد مرکزی خبر ایران است.

به گفته آقای اسپاتارو، دو ایرانی دیگر نیز در رابطه با این پرونده تحت پیگرد هستند که هم‌اکنون در ایران به سر می‌برند.

سرهنگ وینچنزو آندرئونه، فرمانده عملیات بازداشت این افراد، همچنین گفته است که ایتاليايی‌های بازداشت شده در این پرونده مديران شرکت‌های صادرات و واردات و همچنين شرکت‌های مخابراتی هستند.

به گفته آقای آندرئونه، افراد بازداشتی در صدد بوده‌اند محموله‌ای بزرگ شامل موشک ضدتانک و مواد منفجره را برخلاف تحریم‌های موجود علیه تهران به ایران بفرستند.

به گفته مقامات ايتاليايی، اين افراد از سال ۲۰۰۷ فعالیت خود را آغاز کرده و کوشيده‌اند رد پایی از خود برجای نگذارند.

به گفته آرماندو اسپاتارو، اين شرکت‌ها با دريافت تقاضا از ايران، بیشتر این اسلحه‌ها را از راه اروپا و به‌ويژه آلمان خريداری کرده‌اند.

در چند سال اخیر چندین ایرانی و غیرایرانی به اتهام زیر پا گذاشتن تحریم‌های موجود علیه جمهوری اسلامی و به‌ویژه قاچاق اسلحه به ایران در کشورهای مختلف از جمله آمریکا، مالزی و آلمان دستگیر و گاه زندانی شده‌اند.
XS
SM
MD
LG