لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۰۳

کوشنر: روحانیون بلندپایه حکومت ایران را از درون متزلزل می‌کنند


برنار کوشنر، وزیر خارجه فرانسه
برنار کوشنر، وزیر خارجه فرانسه
برنار کوشنر، وزیر خارجه فرانسه، روز دوشنبه در مصاحبه‌ای چنین اظهار نظر کرد که روحانیان بلندپایه در جمهوری اسلامی «حکومت ایران را از درون متزلزل می‌سازند».

به نظر آقای کوشنر در گفت‌وگو با رادیوی فرانسوی «ار ت ال»، بخش عظیمی از روحانیان بلندپایه در ایران با دولت جمهوری اسلامی مخالف‌اند و ارزش‌های مذهبی آن را زیر سؤال برده‌اند.

از زمان آغاز اعتراضات به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری که محمود احمدی‌نژاد پیروز آن اعلام شد، مراجع تقلید سرشناسی چون آیات عظام حسینعلی منتظری و یوسف صانعی بارها از میرحسین موسوی و مهدی کروبی و حامیان جنبش سبز ایران حمایت کرده و خواستار پایان خشونت دولت در مقابل مردم شده‌اند.

برنار کوشنر به رادیوی ار ت ال گفت: «همه می‌توانیم ببینیم که این حکومت از سوی مردمی بسیار مصمم در معرض تهدید است، از سوی ایرانیانی که برخی از آنها بسیار مذهبی و متعلق به رده‌های بالای حکومت هستند.»

وزیر خارجه فرانسه در پاسخ به این پرسش که‌ آیا آرزوی سقوط دولت ایران را دارد گفت: «این به من ربطی ندارد که آرزو بکنم یا خیر. ما به نوبه خود به گفت‌وگو با ایران ادامه می‌دهیم.»

فرانسه یکی از کشورهای غربی است که در کنار ایالات متحده با دولت محمود احمدی‌نژاد بر سر پرونده هسته‌ای جمهوری اسلامی کلنجار می‌رود.

جمهوری اسلامی روز شنبه در اقدامی چون مقابله به مثل هشدار داد که اگر غرب نسبت به تأمین سوخت رآکتور اتمی تهران تا پایان ماه ژانویه به توافقی با ایران دست نیابد، ایران خود نسبت به تولید سوخت هسته‌ای این رآکتور تحقیقاتی اقدام خواهد کرد.

کشورهای غربی تا پایان سال ۲۰۰۹ به ایران مهلت داده بودند با پیشنهاد وین موافقت کند؛ برپایه این پیشنهاد که ایران پیش از این به طور اصولی آن را پذیرفته بود، تهران ۱۲۰۰ کیلوگرم از اورانیوم ۳،۵ درصد غنی‌شده خود را می‌بایست در یک محموله به روسیه می‌فرستاد و در قبال آن مقدار کمتری اورانیوم ۲۰ درصد غنی‌شده برای استقاده در رآکتور تهران تحویل می‌گرفت.

برنار کوشنر با ابراز ناراحتی از این آخرین اقدام ایران گفت که گفت‌وگوی جدی با تهران بر سر برنامه هسته‌ای ایران «متأسفانه ممکن نیست».

آمریکا و فرانسه و ‌آلمان علاوه بر آن که از زمان آغاز اعتراضات در ایران بارها خواستار پایان اقدامات خشونت‌آمیز جمهوری اسلامی در برابر مردم ایران شده‌اند، اکنون در حال سبک و سنگین کردن تحریم‌هایی تازه علیه ایران با هدف فشار بر مقامات ایران، نه مردم مخالف دولت، هستند.
XS
SM
MD
LG