لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۰:۰۹

نهضت آزادی خواستار توقف فشار های غیر قانونی وزارت اطلاعات شد


ابراهیم یزدی، دبیرکل نهضت آزادی، از جمله کسانی بود که بلافاصله پس از اعلام نتیجه انتخابات بازداشت شد.
ابراهیم یزدی، دبیرکل نهضت آزادی، از جمله کسانی بود که بلافاصله پس از اعلام نتیجه انتخابات بازداشت شد.
نهضت آزادی ایران روز پنج‌شنبه در نامه‌ای به رئیس قوه قضاییه خواستار آن شد که وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی از «اقدامات و فشارهای غیرقانونی و غیراصولی» در قبال این حزب منع شود.

تشکل ملی – مذهبی نهضت آزادی ایران که شماری از اعضای آن از جمله محمد توسلی، عضو ارشد و ۷۱ ساله‌اش، در جریان بازداشت‌های یک ماه گذشته دستگیر و زندانی شده‌اند پیشتر نیز با انتشار بیانیه‌ای «به بازداشت‌ها و رفتارهای غیرقانونی حاکمیت نسبت به معترضان انتخابات ریاست جمهوری» اعتراض کرده بود.

اعضای نهضت آزادی در جدیدترین نامه خود به «مضایق و موانع شدیدتر... در چند سال اخیر و به‌خصوص در چند ماه گذشته» اشاره کرده و خواستار رسیدگی به پرونده خود «در دادگاه صالحه» شده‌اند.

آنها به آیت‌الله محمود هاشمی شاهرودی نوشته‌اند: «دستور فرمایید پرونده نهضت آزادی ایران به دادگاه صالحه‌ای که بر اساس اصل ۱۶۸ قانون اساسی با حضور هیئت منصفه تشکیل گردد ارجاع شود.»

در این نامه همچنین آمده است: «در غیر این صورت تعطیل ساختن غیرقانونی یکی از قدیمی‌ترین احزاب سیاسی ظلم آشکاری به موسسین، اعضا و مردم» است.

نهضت آزادی ایران دو هفته پیش نیز در بیانیه‌ای اشاره کرده بود که از نیمه‌شب اولین روز پس از انتخابات «با یورش ماموران به منازل یا محل کار تعدادی از اعضای احزاب نهضت آزادی ایران و جبهه مشارکت ایران اسلامی... این افراد و نیز برخی از اعضای ستادهای انتخاباتی آقایان کروبی و موسوی، ستاد ۸۸، موج سوم و شورای پویش حمایت از موسوی در تهران و شهرستان‌های دیگر بازداشت شده‌اند».

در بیانیه نهضت آزادی آمده بود: «بازداشت‌های غیرقانونی و نامتعارف این افراد بعضاً در نیمه‌های شب با روش‌های ارعاب‌آمیز، به‌ویژه در حالی که هنوز هیچ یک از احزاب یا سازمان‌های بالا موضع‌گیری درباره نتایج انتخابات انجام نداده بودند، نشان از برنامه‌ریزی قبلی برای چنین اقداماتی دارد.»

در نامه جدید این تشکل ملی – مذهبی با اشاره به این که به اعضای این حزب اعلام شده است که «نظام تصمیم به توقف یا تعطیل نهضت آزادی گرفته» آمده است: «در حالی که مقامات مسئول کشور در ضرورت رعایت قانون داد سخن می‌دهند، دخالت وزارت اطلاعات در امور احزاب خلاف قانون است.»

ابراهیم یزدی، دبیرکل نهضت آزادی ایران، یکی از ده‌ها شخصیت هوادار اصلاحات بود که پس از آغاز اعتراض‌های مردم ایران به نتایج اعلام‌شده برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۲ خرداد بازداشت شد.

آقای یزدی که هنگام بازداشت در بستر بیماری بود به فاصله یک روز آزاد شد.
XS
SM
MD
LG