لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۱۸

«فعلا تعطیلی سفارت انگلیس مطرح نیست»


حسن قشقاوی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران (عکس: ISNA)
حسن قشقاوی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران (عکس: ISNA)

حسن قشقاوی، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی، روز دوشنبه در نشست خبری هفتگی خود اعلام کرد که ایران «فعلا موضوع تعطیلی سفارت انگلیس در ایران را در دستور کار ندارد».


آقای قشقاوی در واکنش به اظهارات اخیر وزیر امور خارجه بریتانیا درباره جمهوری اسلامی گفت: «واقعیت تاریخی این است که متاسفانه انگلیسی‌ها در خط مقدم خصومت تاریخی علیه ملت ایران بوده‌اند.»


دیوید میلی‌بند، وزیر خارجه بریتانیا، دوشنبه هفته گذشته از کشورهای عرب حوزه خلیج فارس خواست که جمهوری اسلامی را به دلیل برنامه‌های هسته‌ایش از طریق محدودیت‌های مالی و صادراتی تحت فشار بگذارند.



جمهوری اسلامی نیز در اعتراض به این سخنان سفیر بریتانیا در تهران را احضار کرد و گفته‌های آقای میلی‌بند در ابوظبی را «خصمانه، تحریک‌برانگیز و تفرقه‌افکنانه» خواند.


حسن قشقاوی همچنین در پاسخ به سوالی در مورد حمله اسراییل به ایران به شرایط جهانی، منطقه‌ای و «اوضاع آشفته داخلی این رژیم» اشاره کرد و امکان اقدام نظامی و تهدید از سوی اسراییل را منتفی دانست.


اسراییل در عین حمایت از تحریم‌های اقتصادی غرب علیه ایران اعلام کرده است که در تلاش برای متوقف ساختن برنامه اتمی ایران تمام گزینه‌ها را روی میز نگه می‌دارد.


سخنگوی وزارت خارجه ایران موضع جمهوری اسلامی در قبال حمایت از فلسطین و حزب‌الله لبنان را «همیشگی، ثابت و پایدار» دانست و تصریح کرد که ایران با هر گونه عادی‌سازی روابط با اسراییل «به هر شکل ممکن و تحت هر عنوان مخالف است».


بریتانیا به همراه دیگر اعضای دائم شورای امنیت و آلمان در سال‌های اخیر مذاکراتی را بر سر متقاعد کردن ایران به توقف غنی‌سازی برگزار کرده است.


برخی کشورهای غربی ایران را متهم می‌کنند که برنامه هسته‌ای این کشور پوششی برای ساخت تسلیحات اتمی است، اما ایران این ادعا را رد می‌کند و هدف از برنامه هسته‌ای خود را تولید برق می‌خواند.
XS
SM
MD
LG