لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۵۲

«تولید دو نسل جدید سانتریفیوژ غنی‌سازی اورانیوم در ایران»


علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران
علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران
رئیس سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی روز جمعه از تولید دو نسل جدید از سانتریفیوژ مورد استفاده در تاسیسات غنی‌سازی در ایران خبر داد.

علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، در گفت‌وگو با خبرگزاری نیمه‌رسمی فارس با اشاره به این که این نسل‌های جدید از سانتریفیوژ با نام‌های «آی. آر. ۳ و آی. آر. ۴ در حال تولید است» گفت که جمهوری اسلامی قصد دارد تا پایان سال آینده، ۱۳۸۹، از این سانتریفیوژها بهره‌برداری کند.

آقای صالحی گفت: «در حال حاضر نسل‌های جدید سانتریفیوژ را وارد فعالیت‌های غنی‌سازی کردیم» تا «به‌سرعت آزمایشات لازم را پشت سر بگذارند».

او افزود: «امیدواریم تا پایان سال آینده بتوانیم از نسل‌های جدید سانتریفیوژ با رفع تمامی مشکلات ومعایب استفاده کنیم.»

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران همچنین تعداد سانتریفیوژهای فعال در تاسیسات هسته‌ای ایران را «بالای شش هزار» اعلام کرد.

تهران پیشتر در ماه اکتبر اعلام کرده بود که قصد دارد از نسل جدیدی از سانتریفیوژهای سریع‌تر برای غنی‌سازی اورانیوم در تاسیسات فوردوی قم بهره بگیرد.

خبرگزاری رویترز به نقل از کارشناسان هسته‌ای می‌گوید که این نوع جدید از سانتریفیوژ قادر است میزان تولید را «دو یا سه برابر کند».

خبر تولید نسل‌های جدید سانتریفیوژ مورد استفاده در فعالیت غنی‌سازی اورانیوم در حالی منتشر می‌شود که در ماه‌های اخیر تنش بر سر برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی بین ایران و کشورهای غربی و در راس آنها ایالات متحده بالا گرفته است.

آمریکا و متحدان اروپایی‌اش به علاوه اسرائیل می‌گویند جمهوری اسلامی در صدد تولید تسلیحات اتمی است و این کار بر صلح در منطقه خاورمیانه و جهان اثر منفی خواهد داشت.

اما ایران که پنجمین صادرکننده بزرگ نفت خام در جهان است همواره این اتهام را رد کرده و هدف خود از فعالیت اتمی را تنها تامین سوخت نیروگاه‌های برق اعلام کرده است.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران همچنین بار دیگر با اشاره به طرح مبادله اورانیوم که توسط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران و کشورهای آمریکا و فرانسه و روسیه ارائه شد پیشنهاد ایران را «پیشنهادی معقول» خواند.

علی‌اکبر صالحی روز پنج‌شنبه درباره طرح مبادله اورانیوم تکرار کرده بود که ایران به دلیل بی‌اعتمادی به کشورهای غربی فقط در خاک خود حاضر به «تبادل همزمان ترجیحا در [جزیره] کیش» است.

آقای صالحی تبادل همزمان سوخت هسته‌ای با غرب در خاک ایران را «تنها ضمانت معتبر» برای جمهوری اسلامی خوانده بود.

بر اساس طرح مبادله اورانیوم، ایران قرار بود حدود ۷۰ درصد از ذخیره اورانیوم غنی‌شده خود، معادل ۱۲۰۰ کیلوگرم، را برای تبدیل به میله‌های سوخت به روسیه و سپس فرانسه منتقل کند.

مقامات ایرانی پس از تعلل بسیار در نهایت عملا این طرح را رد و اعلام کردند که تنها حاضرند ۴۰۰ کیلوگرم از ذخیره اورانیوم را در جزیره کیش مبادله کنند، پیشنهادی که هنوز واکنش مثبت غرب را به دنبال نداشته است.
XS
SM
MD
LG