لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۲۷

صالحی: اطلاعات تأسیسات جدید غنی‌سازی تنها در مهلت مقرر اعلام می‌شوند


علی اکبر صالحی، رییس سازمان انرژی اتمی ایران
علی اکبر صالحی، رییس سازمان انرژی اتمی ایران
رییس سازمان انرژى اتمى ایران با تأکید بر ساخت مراکز تازه غنى‌سازى اورانیوم اعلام کرد که جمهورى اسلامى از این پس تنها در مهلت مقرر در «ان پی تی» اطلاعات مربوط به این سایت‌ها را در اختیار آژانس بین‌المللى انرژى اتمى قرار مى‌دهد.

على اکبر صالحى همچنین در گفت‌وگو با خبرگزارى مهر افزوده است که «بر اساس خواست مجلس شوراى اسلامى سطح همکارى ایران با آژانس بین‌المللى انرژى اتمى محدود خواهد شد».

وى در توضیح «کاهش سطح همکارى‌ها ایران با آژانس» گفته است: «همکارى‌ها صرفاً به سطح توافق‌نامه پادمان کاهش خواهد یافت و از این پس مواردى از قبیل اعلام زودهنگام تأسیساتى همانند فوردو را دربر نخواهد گرفت».

مقام‌هاى جمهورى اسلامى ایران با استناد به پادمان اولیه پیمان منع گسترش جنگ‌افزارهاى هسته‌اى، ان‌پى‌تى، چنین استدلال مى‌کنند، که تنها ۱۸۰ روز پیش از به‌کارگیرى مواد هسته‌اى، باید آژانس بین‌المللى انرژى اتمى را از وجود تأسیسات جدید مطلع سازند.

بر پایه همین استدلال مقامات ایرانی مدعی هستند که در مورد تأسیسات جدید غنی‌سازی موسوم به فوردو، ۱۸ ماه پیش از بهره‌برداری به آژانس اطلاع داده شده و محمود احمدی‌نژاد گفته است که به خاطر این «اعلام زودهنگام» ایران مستحق تشویق است.

این در حالى است که آژانس بین‌المللى انرژى اتمى با استناد به تغییرات صورت گرفته در پادمان در سال ۱۹۹۲ از کشورهاى عضو مى‌خواهد، پیش از آغار به ساخت تأسیسات هسته‌اى جدید، این نهاد ناظر بین‌المللى را از طرح‌‌هاى خود آگاه کنند.

به همین خاطر در اواخر تابستان سال جارى و پس از آن که ایران اعلام کرد، یک مرکز دیگر غنى‌سازى اورانیوم را در نزدیکى قم ساخته است، آژانس بین‌المللى انرژى اتمى و کشورهاى طرف مذاکره با ایران، یک بار دیگر جمهورى اسلامى را به «پنهانکارى در مورد برنامه هسته‌اى خود» متهم کردند.

همچنین شوراى حکام آژانس بین‌المللى انرژى اتمى در آخرین نشست خود با صدور قطعنامه‌اى، ایران را به دلیل ساخت تأسیسات قم سرزنش کرده و از این کشور خواسته است، اعلام کند، آیا مراکز هسته‌اى سرى دیگرى دارد یا خیر.

این قطعنامه واکنش‌های تندی را در ایران برانگیخت و همزمان مقام‌هاى ایرانى از تصمیم خود براى ساخت دست کم ۱۰ مرکز غنى‌سازى دیگر خبر داده‌اند.

رئیس سازمان انرژى اتمى ایران در توجیه «ساخت تأسیسات هسته‌اى جدید» گفته است:« با توجه به مصوبه مجلس مبنى بر اینکه دولت باید ۲۰ هزار مگاوات برق هسته‌اى تولید کند، سازمان انرژى اتمى موظف است در راستاى تحقق مصوبه مجلس اقدام و زمینه اجراى آن را فراهم کند».

على‌اکبر صالحى افزود: «در همین راستا موضوع ایجاد سایت‌هاى غنى‌سازى جدید در دستور کار قرار گرفت که مکان این سایت‌ها به تدریج اطلاع رسانى خواهد شد و مردم در جریان دستاورد‌هاى بزرگ در این زمینه قرار خواهند گرفت».

تصمیم به ساخت تأسیسات غنى‌سازى اورانیوم در ایران در حالی است که تنها نیروگاه هسته‌اى ایران در بوشهر که از سال‌ها پیش توسط روس‌ها در دست ساخت است، هنوز به بهره‌بردارى نرسیده است و روسیه تأمین سوخت مورد نیاز آن را نیز برعهده گرفته است.

رئیس سازمان انرژى اتمى جمهورى اسلامى ایران همچنین با اشاره به لزوم تأمین سوخت مورد نیاز رآکتور تحقیقاتى تهران گفته است: «در صورت عدم تأمین سوخت راکتور تهران از طریق آژانس، جمهورى اسلامى ایران گزینه‌هاى دیگرى را به کار خواهد گرفت».

این سخنان در حالى بیان مى‌شود که پیشتر جمهورى اسلامى «توافق اصولى» خود را با پیشنهاد آژانس بین‌المللى انرژى اتمى درباره مبادله بخش عمده‌اى از اورانیوم غنى شده خود با سوخت مورد نیاز رآکتور تحقیقاتى تهران اعلام کرده بود.

بر اساس این پیشنهاد قرار بود، ایران حدود ۷۰ درصد از ذخایر اورانیوم غنى شده خود را براى تبدیل آن به میله‌هاى سوخت به روسیه و فرانسه منتقل کند.

با این حال مقامات ایرانی در نهایت این پیشنهاد را نپذیرفتند و ایران اعلام کرد که تنها حاضر به مبادله ۴۰۰ کیلوگرم از اورانیوم غنی شده خود در جزیره کیش است. پیشنهادی که تا کنون با واکنش مثبت غرب روبه‌رو نشده است.
XS
SM
MD
LG