لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۴۲

شهرام امیری، «دانشمند هسته‌ای»، در راه بازگشت به ایران


سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی روز چهارشنبه از خروج شهرام امیری، «دانشمند هسته‌ای» ایران، از خاک آمریکا و حرکت او از طریق کشور ثالث به سوی ایران خبر داد. به گفته این مقام، ایران پیگیری در مورد مسئولیت‌های دولت آمریکا در «ربایش امیری» را ادامه خواهد داد.

ماجرای آقای امیری که در خردادماه سال ۱۳۸۸ در کشور عربستان سعودی ناپدید شد وقتی وارد مرحله تازه‌ای شد که روز سه‌شنبه خبرگزاری‌ها از پناه بردن او به دفتر حافظ منافع ایران در سفارت پاکستان در واشینگتن خبر دادند.

در مدت بیش از یک سالی که از ناپدید شدن شهرام امیری و سر درآوردن او از آمریکا می‌گذرد، جمهوری اسلامی بارها اشاره کرده است که او توسط سرویس‌ اطلاعاتی آمریکا و با همکاری استخبارات عربستان ربوده و به آمریکا منتقل شده است.

این در حالی است که عربستان سعودی ربودن شهرام امیری را رد کرده و ایالات متحده نیز گفته است که شهرام امیری به میل خود به ایالات متحده پناهنده شده است، نکته‌ای که وزیر خارجه آمریکا روز گذشته بار دیگر مورد تاکید قرار داد.

هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا، روز سه‌شنبه با تأکید بر این که شهرام امیری آزادانه به آمریکا سفر کرده و آزاد است که از آمریکا خارج شود افزود که تصمیم به سفر به آمریکا و بازگشت به ایران توسط خود آقای امیری و به تنهایی اتخاذ شده است.

در همین حال علاء‌الدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس ایران، روز چهارشنبه تاکید کرده است که شهرام امیری «از عربستان به یک پایگاه نظامی آمریکا و از آنجا به آمریکا منتقل شده است».

آقای بروجردی ربوده شدن امیری به دست سرویس جاسوسی آمریکا را «امری مسلم» خوانده و گفته است که «ابعاد ماجرا با بازگشت شهرام امیری به کشور مشخص خواهد شد».

خبر پناه بردن شهرام امیری به سفارت پاکستان در واشینگتن و بازگشت قریب‌الوقوع او به ایران در حالی منتشر شده است که او در چهارمین ویدئویی که در تاریخ ۲ تیرماه منتشر کرد به خانواده‌اش اطلاع داد که حالش خوب است و «تا چند روز آینده» به ایران بازخواهد گشت.

این در حالی است که هنوز مشخص نیست آقای امیری که گفته می‌شود توسط نیروهای آمریکایی ربوده شده چگونه توانسته است خود را از شهر توسان در ایالت آریزونا به واشینگتن برساند و چهار ویدئوی خود را بر شبکه اینترنتی یوتیوب قرار دهد.

در همین حال شبکه تلویزیونی ای‌بی‌سی آمریکا نیز در ۱۱ فروردین‌ماه سال جاری در گزارشی از قول ماموران اطلاعاتی آمریکا خبر داد که شهرام امیری به آمریکا پناه برده و به سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، سی‌آی‌ای، اطلاعات مهمی درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران داده است.
XS
SM
MD
LG