لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۲۴

ایران از پناه بردن شهرام امیری به سفارت پاکستان در آمریکا خبر داد


رسانه‌های داخلی ایران روز سه شنبه، ۲۲ تیرماه اعلام کردند که شهرام امیری، «کارشناس هسته‌‌ای» که جمهوری اسلامی می‌گوید چند ماه پیش در عربستان سعودی توسط مأموران سیا ربوده شده بود، ‌به سفارت پاکستان در واشنگتن پناه برده است.

خبرگزاری رویترز در این زمینه، به نقل از رادیوی دولتی ایران نوشت: «ساعاتی پیش، شهرام امیری به دفتر حفاظت از منافع جمهوری اسلامی، در سفارت پاکستان واقع در واشنگتن، پناه برده و خواستار بازگشت هرچه سریع‌تر به ایران شد».

این درحالی است که سخنگوی سفارت پاکستان، بامداد سه‌شنبه در گفت‌وگو با رادیو مشعل، سرویس پاکستان رادیو اروپای آزاد، وجود چنین شخصی را در سفارت پاکستان انکار کرد.

ساعاتی بعد اما، یکی از سخنگویان وزارت امور خارجه پاکستان در پاسخ به پرسش تلفنی رادیو مشعل، مراجعت شهرام امیری به سفارت پاکستان را تأیید کرد و گفت که وی شب گذشته، دوشنبه‌شب، به دفتر حافظ منافع جمهوری اسلامی در سفارت پاکستان پناه برده است.

همچنین، یک سخنگوی دیگر وزارت امور خارجه پاکستان، عبد البسیط، به رویترز گفته است که آقای امیری در سفارت پاکستان نیست، بلکه در بخش حافظ منافع جمهوری اسلامی به سر می‌برد و مسئولین سفارت پاکستان در این زمینه با بخش ایران در تماس هستند.

وی اضافه کرد که مقام‌های بخش ایران به ما گفته‌اند که در تدارک بازگرداندن وی به ایران هستند.

مصطفی رحمانی، سرپرست بخش حافظ منافع ایران در واشنگتن نیز در گفت و گو با آسوشیتد پرس، خبر پناه بردن آقای امیری به بخش حافظ منافع ایران را تأیید کرده و گفته است که وزارت امور خارجه ایران به زودی جزئیات این امر را به اطلاع خواهد رساند.

مقامات ایران می‌گویند که شهرام امیری، «کارشناس هسته‌ای و محقق دانشگاه صنعتی مالک اشتر»، در خردادماه ۸۸، زمانی که برای انجام مراسم حج به عربستان رفته بود، توسط سرویس‌های اطلاعاتی سیای آمریکا و با همکاری استخبارات عربستان ربوده و به آمریکا منتقل شد.

این درحالی است که عربستان سعودی ربودن شهرام امیری را رد کرده است و ایالات متحده نیز گفته است که شهرام امیری به میل خود به ایالات متحده پناهنده شده است.

در این میان، انتشار چندین ویدئو از «شهرام امیری» بر روی اینترنت نیز به این شبهات دامن زده است.

در یکی از ویدئوها که بارها توسط رسانه‌های داخلی ایران به نمایش گذاشته شد، فردی که خود را شهرام امیری معرفی می‌کند، می‌گوید که طی عملیات مشترکی توسط تیم‌های اطلاعاتی سیای آمریکا و استخبارات عربستان ربوده شده و هم اکنون در شهر توسان در ایالت آریزونای آمریکاست.

شهرام امیری همچنین در این ویدئو، هدف اصلی از این ربودن را «اعمال فشار سیاسی به جمهوری اسلامی و اثبات دروغ‌هایی» دانست که «آمریکا علیه جمهوری اسلامی مطرح می‌کند».

بلافاصله پس از این ویدئو، پیام ویدئویی دیگری در اینترنت منتشر شد که در آن «شهرام امیری» می‌گوید صرفاً برای تحصیل در زمینه فیزیک بهداشت به آمریکا رفته است و تجربه تحقیقات تسلیحاتی ندارد.

با این حال، در ویدئوی سوم این فرد می‌گوید که توانسته است از دست مأموران اطلاعاتی آمریکا فرار کند و اظهار می‌کند در صورتی که نتواند به ایران برگردد، دولت آمریکا مسئول جان اوست.

در نهایت و در ویدئوی چهارمی که در تاریخ ۲ تیرماه منتشر شد، شهرام امیری به خانواده‌اش اطلاع می‌دهد که حالش خوب است و «تا چند روز آینده» به ایران باز خواهد گشت.

ایران کماکان بر مواضع خود مبنی بر ربوده شدن شهرام امیری توسط ایالات متحده پافشاری می‌کند و می‌گوید اسناد و شواهد این امر را نیز به سفارت سوئیس در تهران که به عنوان حافظ منافع آمریکا نیز فعالیت دارد، ارائه کرده است و این درحالی است که ایالات متحده این ادعا را رد می‌کند و می‌گوید شهرام امیری به میل خود به ایالات متحده آمده است.
XS
SM
MD
LG